Tänk om jag vill vara snygg även om jag ammar?

Nu har ju aldrig Malin Wollin framstått som klassens ljus och har en omvittnad förmåga att hårddra saker i sina krönikor, så jag brukar oftast inte läsa dem, men nu blev jag faktiskt rätt uppretad över hennes senaste tirad om att gravida och ammande kvinnor ska "få vara ifred" från att vara snygga och sexiga och det därför inte behövs snygga amningsbehåar och snygga mammatrosor. Tänk, jag har just glatt mig åt att det på senare tid har börjat finnas även snygga amningsbehåar (nu behövs det bara att någon svensk butik börjar sälja amningsbehåar i större storlek än E också), så att man kan känna sig fin även om man ammar. Inte för att jag ska göra det något mer, men principen! Jag ammade Maja i nästan tre år, nu använde jag säkert inte amningsbehå mer än det första året, eftersom jag bara ammade på kvällen och morgonen efter det, men det är ändå ett års tid som jag enligt Malin Wollin som jag ska växla mellan "två bekväma amningsbehåar". Sen, i mitt fall alltså efter tre år, när när jag slutat amma, , får jag lov av Wollin att:
"Unna dig något vackert. Och sexigt. Du har hela livet på dig att sexa upp dig själv i spets och porr. Lägg inte dyra pengar på en övergående och mer eller mindre fet period av ditt liv."

Vad jag ser här är en tydlig viktoriansk backlash som ska avsexualisera kvinnan under den period hon är Moder, men jag vill inte avstå från sex och från att ha fina underkläder i tre år för att Malin Wollin tycker att den heliga, ammande modern inte får ha sex!

Typiskt är också att hon vinklar det från ett objektsperspektiv, dvs "vem får kåtslag av en ammande kvinna" (citat!) och inte utifrån att kvinnor själva har någon sexualitet - mer viktoriansk dumhet.

Förresten så kanske det inte bara är för att glädja sin man som man vill ha fina underkläder -vad sägs om för att glädja sig själv?
Och man behöver (förstås) inte tvätta sina amningsbehåar varje dag så att de blir noppriga, det finns ilägg och man kan dessutom handtvätta dem försiktigt istället för att slänga i dem i 60-90 grader och förstöra all elastan på nolltid.

Kommentarer
Postat av: Maritha

Jag tycker faktist att hon för en gång skull har en poäng. Jag är trött på den ständiga sexualiseringen och kravet på att vara snygg, sexig och perfekt hela förb. tiden. Snart kommer det väl sexiga toalettpapper också. Inte för att ammande kvinnor inte får vara snygga och sexiga men måste allt alltid bara sitta i det materiella på ytan?

2009-04-22 @ 14:16:00
Postat av: Evis

Men snygga underkläder handlar väl inte bara om sex? Precis som andra kläder så vill jag ha snygga kläder för min egen skull. Inte för att det skulle vara fel om det handlar om sex heller, jag är en vuxen kvinna som får tycka om att ha sex även om jag har barn.



Det är ju inte heller som att ett begränsat utbud av snygga amningsbehåar innebär att alla måste ha sådana, vill man ha urtvättade, grådaskiga så får man det också.

2009-04-22 @ 14:31:12
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Blev så fruktansvärt förbannad när jag läste Wollins krönika. Skönt att läsa att det inte bara är jag som vill må bra och känna mig snygg fastän jag är gravid och snart (bf idag) bli mamma och förhoppningsvis amma.

Det handlar inte om att klä upp sig för sin man/sambo. Det handlar om att få lov att vara sig själv, även under graviditet/amning.

Jag tycker det är toppen att det finns ett lite snyggare och "sexigare" alternativ till de vanliga och tantiga amningsbehåerna.

Så får var och en välja själv vad de trivs bäst med.

2009-04-22 @ 16:40:31
URL: http://www.mobilblogg.nu/gawky
Postat av: litentanta

Intressant vad heta diskussionerna blir jämt när det kommer till vi kvinnor och våra "kvinnofrågor", för hur man än snor o vrider på det hela så är det ju åtminstone en kvinnofråga, graviditet och amning, väl....?



Jag kände mig inte sexig, jag ville INTE visa upp mig, ville INTE ha raffiga kläder utan jag ville slippa, som jag fortfarande vill gå "fri" när jag har mens,fram med menstrosor, stora mjuka saker och sköna bygelfria bh-ar!



Men, det är ju bara min åsikt, vi har rätt att tycka o tänka precis som vi vill, eller hur?

2009-04-22 @ 17:24:27
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Vi hade ju en diskussion om underkläder och sex på Noemis blogg för ett tag sedan, och återigen märker man två huvudlinjer; den som självklart ser kvinnounderkläder som sexattribut och något man bär för att behaga mannen - och så vi andra. Som har på oss snygga eller fula underkläder för vår egen skull. Men enligt sexdevisen antar jag att jag förmodas gå omkring gamla noppror för jämnan eftersom jag dels lever ensam, dels inte aktivt raggar och dels säkert är för gammal för att bära underkläder alls. Jag fattar inte ens det där med stora mjuka menstrosor. Var det nån gång jag ville ha snygga välsittande trosor så var det när jag hade mens. Vad ska det stora och mjuka vara till? Avskräcka männen och visa att man är oren?



Nä, jag håller med Evis om den viktorianska backlashen!



Sen måste jag säga att när jag var på banan och när jag nån gång halkar in på den så har jag aldrig märkt att män i allmänhet har haft några särskilda synpunkter om vilka underkläder jag haft, om de inte haft speciella särintressen, såna har jag ju träffat också.



Sen kan jag ju också rent personligen tycka att det är synd att avsexulasiera amningsperioden... säger en som lätt blev gravid igen efter sex respektive tio månader.

2009-04-22 @ 18:03:05
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Lena

alltsá, jag tycker överhuvudtaget att det inte ens finns nágot poäng med det damen ifrága skriver. bara att det finns en del snygga och roliga amningsbeháar betyder väl inte att det inte finns vanliga enfärgade svarta och vita utan krussiduller längre? om det nu hade varit fallet och hon gärna hade haft sádana sá hade jag ju förstátt att hon klagar, men sáhär är det ju bara meningslös svammel av en kvinna som behöver uppmärksamhet. nej tack. jag tycker att underkläder är det sista nágon ska lägga sig i, för det har mycket att göra vad man känenr sig bekväm i och vad man tycker om. och smaken är som baken som vi alla vet. och dessutom sá vet vi ju alla att det är viktigt att känna sig bekväm i sina underkläder för att kunna känna sig bekväm i resten av sina kläder ocksá. eller hur?

2009-04-22 @ 18:13:38
URL: http://froekenlila.blogspot.com
Postat av: Idun

Urk jag blev helt trött när jag läste hennes krönika...tänker kvinnan verkligen så?!



Ja nu har man ju västa affärsiden..blommiga, flörtiga och alldeles sjukt sexiga ammningsbhar i många storlekar...jo det ska jag nog fundera på :)

2009-04-22 @ 18:30:52
URL: http://www.metrobloggen.se/Idunsredapple
Postat av: Annaa M

Tycker Lena uttrycker det här väldigt bra!



Sen kom jag på en sak till; jag använde aldrig nån särskild amningsbehå! När jag fick första barnet 1989 hade jag inte använt behå regelbundet på många år. Har för mig att jag hittade ett par alldeles utmärkta behåliv i svart respektive naturfärgad stretchspets på Domus på Avenyen. De dög till tre amningar på tre år utan att bli det minsta noppriga.

2009-04-23 @ 00:11:19
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Monika

Jag förstår inte heller det här med 'stora mjuka menstrosor'. Varför skulle jag ha små obekväma trosor bara för att jag inte har mens?

Dessutom: Jag vet att underkläder inte automatiskt har med sex att göra, men jag tycker att det är konstigt att män ses som sådana slemmisar om de tänder på gravida eller ammande kvinnor. Om nu bröst är så sexiga, varför inte bröst som används? Om man har sexat loss lite extra i några månader för att få till en bebis, ska lusten plötsligt ta en årslång paus bara för att man lyckats?

2009-04-24 @ 14:05:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0