Mot onda andar?

Jag såg just att min nya flytande eyeliner från Lumene innehåller jod. Det står med stora (förhållandevis, det är en liten behållare) bokstäver på flaskan, på ett sätt som antyder att det är något fantastiskt. Jag undrar vad det är bra för. Kanske mot onda andar: i antikens Egypten trodde man att svart ögonsmink skyddade mot onda andar som orsakade ögonsjukdomar. Och det gjorde det också, eftersom järnoxiden i sminket på något sätt skyddade mot ögonsjukdomen trakom. Men vad ska joden vara bra för?
   De är förresten mycket för lustiga ingredienser på Lumene; vännen Sara köpte nyligen en hudkräm med torv (!), men den sved så mycket att hon inte kunde använda den. Jag kommer ihåg att man på 90-talet kunde köpa barntröjor i hälften ull, hälften torv på Ekocentrum, men jag var inte så frestad - jag förstod aldrig riktigt poängen med att erästta en förnyelsebar resurs som ull med torv som tar årtusenden att skapas. Och så är jag väl ingen torvtröjemänniska helt enkelt. Fast de kanske också hjälpte mot onda andar.

Kommentarer
Postat av: Monika

Jod är väl bakteriedödande? Och väldigt irriterande för huden, så det känns inte alls som någon bra ingrediens i smink. Mycket märkligt.

2008-09-29 @ 10:44:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0