Min stil

Igår på den textilhistoriska kursen talade vi i en av gruppdiskussionerna om det  postmoderna förhållande till kläder och klädstilar som en del yngre har idag - där man inte har en stil utan konstruerar bilden av den man vill vara varje dag och därför varierar mellan många olika stilar. Jag har på ett sätt alltid varit sån, min stil har varierat väldigt starkt genom åren, jag genomgår olika "faser" med olika inspirationskällor och jag har inget som helst behov av att ha någon slags konsekvens och beständighet i hur jag klär mig. Precis tvärtemot vad även nya stilböcker skriver alltså - min klädsel är ett av mina främsta kreativa utryck och jag tänker inte låta mig begränsas.
Under perioder kan det däremot finnas väldigt tydliga stildrag - och just nu är ett av dem det jag har på mig idag: lite retro med snäv kjol och tunn kofta.
Skjortan är senaste fyndet från Myrorna i måndags: en oanvänd herrskjorta från Åhléns, rutig i favoritfärgerna marin, ljusblått och vinrött för 65 kronor.


Kofta: Zara
Skjorta: Myrorna
Lackskärp: Myrorna
Kjol: hemmasydd
Leggings: Lindex
Knästrumpor med flätmönster: SockDreams
Blå lackskor: Din Sko


Just nu spelas: The Jesus and Mary Chain: "Tase of Cindy" från Psychocandy

Kommentarer
Postat av: Free Fashion Pia

Den stilen klär dig nåt otroligt!

2008-10-22 @ 09:20:39
URL: http://freefashionblogg.blogspot.com/
Postat av: donnasandra

Fint och jag tycker att det är viktigt med variation! Håller verkligen med om att man inte behöver följa en stil utan ha det man vill när man känner för det!

2008-10-22 @ 10:26:32
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: Sassy

Jag gillar att variera mig och har inte en stil, utan flera, som alla är jag. Ena dagen känner jag för att var lite rockig, nästa kanske jag vill vara dockigt söt och den tredje dagen kanske jag vill vara grunge. Jag gillar helt enkelt inte att begränsa mig, utan vill alltid ha möjlighet att testa olika stilar.

2008-10-22 @ 10:50:36
URL: http://eurotrash.blogg.se/
Postat av: Anna

Det där tycker jag är intressant! Jag är nog tvärtom mot dig, Evis och de andra som kommenterat. Jag kan ofta hitta en "Anna-tröja" eller "Anna-byxor" i affärerna och det är också sådant jag trivs bäst i. Jag funderade mkt på det när Stilpoliserna med Trinny & Susannah gick på tv. De talade mkt om att få ut folk ur deras klädmässiga comfort zone etc.



Är det en sådan jag har? Ja, kanske. Det finns kläder jag tycker är ursnygga, men som jag känner mig lite "dum" i, och därför inte trivs i. Men samtidigt gillar jag det där att "ha en stil" så jag kämpar inte med comfortzonen precis.



För undvikande av missförstånd får jag väl säga att det inte innebär att jag ser exakt likadan ut jämt. Jag har liksom grader av min stil, från ngn slags rock/indiechic (I wish!) till de tjusigare kostymer jag förväntas ha på mig på jobbet. Men ofta funkar något jag bär privat till min striktare jobboutfit och ett par jobbkostymbyxor kan få komma med ut på spelningar ibland. Mina grejer hänger ihop, om ni förstår hur jag menar.

2008-10-22 @ 13:22:14
Postat av: Kajsa

Det där med stil är ju intressant. Jag vill gärna tänka att jag bara har stil ibland, vissa valda dagar. Och jag vill inte erkänna det men det finns nog en "Kajsa-stil", men den tänker jag inte definiera.

2008-10-22 @ 15:22:44
URL: http://whythis.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Glömde skriva: Snygg outfit! I like.

2008-10-22 @ 15:23:24
URL: http://whythis.blogg.se/
Postat av: Evis

Anna: Det finns kläder som jag tycker är snygga på andra, men som jag känner mig dum i också - vida byxor à la 30-tal till exempel, men jag har och har haft en ganska stor variation i mitt uttryck.

2008-10-22 @ 15:44:08
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: CC

svar: Jag såg ju Hanoi första gången 1984, så det är nog därför jag tycker de var så mkt bättre förr. Såg också giget i år, första halvan var seg tyckte jag, men enormt bra när de körde alla gamla låtarna :)



Ang stil, så är nog jag tvärtom, jag kör verkligen mitt race o jag hittar alltid kläder som det står "CC" på haha. Jag kör rock helt enkelt o gillar skinn, jeans o sexiga toppar. That's it typ. Och höga klackar förstås. Men visst finns det modekläder som jag kan tycka är jättesnygga men jag vet att de inte skulle passa på mig eller jag skulle aldrig få tillfälle att använda dem...

2008-10-23 @ 15:55:52
URL: http://metalbarbiecc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0