Dagen då jag nästan hittade en spetstopp

Som en del kanske vet har jag (mot bättre vetande) ett tag varit lite på jakt efter en topp i elastisk spets. Det visade sig att Lindex har en. Rätt billig typ av spets, men eftersom jag hade tänkt ha den under kortärmade klänningar och låta den sticka fram gör inte det så mycket.

Bild: www.lindex.se

Två stycken fanns kvar på Lindex i Nordstan, båda i storlek L. Lite skeptisk var jag ju förstås eftersom storlek L normalt ska motsvara storlek 42 och jag är rätt mycket större än så över bysten. (Lindex egen definition av L visade sig när jag tittade på deras hemsida vara storlek 44-46, men det visste jag ju inte då.) Jag tänkte i alla fall att eftersom spetsen var lite elastisk så skulle det kanske gå.
Jo - det kan man ju säga att det gjorde: den var alldeles för stor!
Så letandet får fortsätta. Monki, som också har en spetstopp, är tyvärr inget alternativ, eftersom deras storlekar på tajta toppar har det omvända problemet - deras L motsvarar typ storlek 40.


Just nu spelas: Iron Maiden: "The reincarnation of Benjamin Breeg" från A matter of life and death


Kommentarer
Postat av: Inger

Både Lindex och Kappahls storlekssystem gör att jag inte kan handla där. Jag hamnar emellan storlekarna så att det antingen är för tajt eller för löst. Varför gör de så här tro? Det är hopplöst med dubbelstorlekar!

2008-10-24 @ 11:28:03
Postat av: Annaa M

Men är det kanske egentligen Lindex, Kapp Ahl och Ellos, typ, som har rätt storlekar? Att vi vant oss vid att storlekar ska vara mindre? Jag är faktiskt enligt måttabeller över höfter och stuss 38/40, dvs den storlek jag har på Lindex kjolar. Men att komma i en 38:a i diverse andra märken är ju bara att skratta åt. Det är sällan någon mening att prova ens large. Upptill ska vi ju inte ens prata om. Där är jag snarare 42 enligt tabellerna men i många märken skulle det väl krävas 50 för att få plats, om det nu fanns. Min mamma var i min ålder en 42/44 och hon var då betydligt större än mig både på längd och bredd. Hörde aldrig att hon hade problem med storlekar.

2008-10-24 @ 12:25:00
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Evis

Jo, fast just för storlekar finns det ju standarder. Jag var väldigt irriterad i början när jag inte kom i XL, för att så stor var jag ju ändå inte tyckte jag, men när man vet att XL är storlek 44 känns det lite bättre. Det är ju också rimligt, om storlek 38 är normen vi utgår ifrån, att det är det som är medium (sen att alla klädkedjor bara visar folk i storlek 34 är ju en helt annan sak). Med dubbelstorlekar ska storlek Medium vara 38-40 och Large 42-44 och då börjar vi ju närma oss det som Lindex har, utom att de skjutit upp det ett steg. Just i det här fallet var ju dock storlek 44-46 för stor för mig på överkroppen och det borde den faktiskt inte vara.

Själva måtten för enkelstorlekarna har inte ändrats på åtminstone trettio år, utom att midjan blivit lite större, har man 107 cm i bystmått var man en 46a på både 60- och 70-talet och är det idag.

2008-10-24 @ 14:00:14
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Anonym

De borde skämmas tycker jag, hur kan det vara så svårt att hålla sig till de europeiska riktlinjerna som finns för storlekssytem, slarvigt tycker jag! Man borde vara samma storlek vart man än pröva kläder, men det är så långt i från det man kan komma just nu tycker jag. I en butik är man storlek 40 och i en annan 36, dåligt!

2008-10-24 @ 17:43:37
Postat av: Ellie

Eh a det var jag som krev ovan, glömde skriva det. :)

2008-10-24 @ 17:44:34
URL: http://citycatwalk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0