Nya böcker

Sofia Dahlén skrev för ett tag sen om en avhandling om sovjetisk skönhetskultur som hon höll på att läsa. Nå, just den norpade jag idag åt mig från vår bokhylla med avhandlingar man får ta (vi har utbyte med andra historiska institutioner och får ett antal ex av varje avhandling. Professorerna har första tjing, men sen kan man ta det man är itnresserad av). Soviet People with Female Bodies. Performing Beauty and Maternity in Soviet Russia in the mid 1930-1960s heter den, och handlar alltså om betydligt mer än skönhetskultur. Författaren heter Yulia Gradskova. Den ska jag läsa i sommar.
Jag plockade också åt mig en annan avhandling: Viktor Lundbergs: Folket, yxan och orättvisans rot som handlar om den svenska rösträttsrörelsen.

Kommentarer
Postat av: sofia dahlén

kul! i mitt kursmaterial ingår dock bara de delar som handlar om skönhetskulturen och inte maternity-bitarna :) men har jag tid i sommar läser jag säkert resten också. just nu läntar jag mest efter att få läsa vad som helst bara jag inte behöver ta anteckningar och göra markeringar samtidigt. två vckor till sommarlov!

2008-05-29 @ 12:52:51
URL: http://www.conspicere.se
Postat av: Garderobsgrubbel & ByråBekymmer

hejhej..Jag vet inte om det är trend, H&M i skövde har inga sådana specifika avdelningar.



Jag har en 36:a på min sån klänning, jag har ju ett bystmått på 94 och höfter därikring med.

2008-05-29 @ 12:59:09
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Evis

Sommarlovet ja. Jag ska nu del aut hemtentan till mina studenter. Det är kul att ha kontakt med folk i "andra änden" så att säga. Man ska komma ihåg hur det var att vara student.

2008-05-29 @ 13:03:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0