Unket patriarkalt tänkande på Aftonbladet

Jag har tänkt skriva om det här i flera veckor, men blivit så irriterad varje gång jag tänkt på det att jag inte orkat skriva. Sofis mode på Aftonbladet har nämligen en ny tjänst: man kan skicka in en bild på sig själv och så får en panel av killar bedöma ens klädsel!
Japp! Man tror inte att det är sant, men så är det: inte nog med att man upprepar och försärker den felaktiga uppfattningen att kvinnor i första hand klär sig för killars skull; man stödjer också män i uppfattningen att de har rätt att bedöma och fördöma varje kvinnas klädsel - och att hon ska bry sig. TheHolyGoat skrev för några månader sedan ett mycket tänkvärt och deprimerande inlägg om detta, läs det om ni inte redan gjort det. Jag har också skrivit om det tidigare, fast inte lika skarpsinnigt.
Och just detta sätt att tänka tycker uppenbarligen Aftonbladet är värt att uppmuntra.


Just nu spelas: Eurythmics: "It's Alright (Baby's coming back)"


Kommentarer
Postat av: DONNASANDRA

Nu läser jag inte Sofis Mode på webben eller i tidningsform, och jag har inte den minsta lust att låta andra (killar eller tjejer) bedömma mina kläder på det sättet! Man får väl tycka till som man vill i bloggen, men jag har ju inte på mig något för att killar (eller någon annan) ska gilla det. Jag klär mig inte ens i det min pojkvän gillar! ;-)

2008-03-11 @ 12:46:04
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: Evis

Precis!
Eller, ibland gillar min man det jag har på mig, ibland inte och det är klart att det spelar _lite_ roll, men jag har märkt att det är så att han gillar typer av kläder för att _jag_ har dem på mig, inte tvärtom.

2008-03-11 @ 13:00:31
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Maritha

Men flickor, är det inte allas dröm att bli bedömda av pojkar, karlar och män? (Stor dos ironi här så att alla vet)

2008-03-11 @ 17:10:03
Postat av: ingela

Hmm, jag var på shock igår och på dunder-rea köpte ett lack-liv med cerise tyll i urringningen. Den skulle kanske falla killarna i smaken :) *ironisk*
Fy så tjejerna kommer få ännu sämre självförtroende bara för att några killar tycker att de klär sig fult...

2008-03-11 @ 20:46:18
URL: http://ingelasmobil.blogg.se
Postat av: Cec

Helt jävla otroligt.

2008-03-16 @ 18:04:15
URL: http://heartsick.blogg.se
Postat av: Evis

Precis, alldeles vansinngt. Jag har inte vågat titta på själva tyckandet än.

2008-03-16 @ 19:30:53
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Fredrik

Vad är det för skillnad på om det är en kille eller tjej som ska kommentera tjejernas outfits?

2008-03-19 @ 01:26:32
Postat av: Evis

Jo, om du hade läst det jag länkade till som The HolyGoat skrev, och vad jag skrev, så hade det väl blivit lite klarare vad jag menade. Men, eftersom män är överordnade i samhället och heterosexualiet är normen så finns det en föreställning i samhället om att mäns åsikter om vår klädsel är viktigare än vår egen, eftersom vi enligt samma föreställning klär oss för att attrahera män.
Det skulle vara sexistiskt även om killar skulle skicka in bilder och kvinnor skulle bedöma deras klädsel utifrån hur sexuellt attraktiva vi fann dem, men däremot finns inte samma maktrelation i bakgrunden, så det är itne patriarkalt.
Män antas klä sig främst för att markera position i förhållande till andra män, inte för att behaga kvinnor, medan kvinnor antas klä sig främst för att attrahera en partner. Män tar sig rätten att bedöma kvinnors klädsel och kvinnors klädsel antas vara relevant i brottsmål, vilket mäns klädsel aldrig är.

2008-03-19 @ 07:07:11
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Fredrik

Så hur förhåller du dig till homosexuella män?

2008-03-19 @ 16:15:12
Postat av: Anonym

Och med det menar jag: Om det nu är homosexuella män som sitter i panelen, gör det skillnad? Eller är det män i allmänhet du tycker inte ska få kommentera klädsel?

2008-03-19 @ 16:18:15
Postat av: Evis

Även män som är homosexuella är överordnade kvinnor rent allmänt i samhället, även om de i förhållande till andra män är underordnade, så på ett vis spelar det ingen roll vad den mansgrupp som bedömer en kvinnas kläder har för sexuella preferenser. Många killar som är gay har dessutom oerhört rigida kvinnoideal som ingen verklig kvinna kan leva upp till.
Men, om vi återvänder till Aftonbladet, så är ju det uttalade syftet att tjejer ska skicka in bilder på sig själva och bli bedömda, _så att de ska få veta vad killar gillar så att de kan rätta sig efter det_. Det gamla klassiska att kvinnan ska anpassa sig för att behaga män alltså.

2008-03-19 @ 16:31:10
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Fredrik

Jag är en homosexuell man och jag tar fruktansvärt illa vid mig av dina uttalanden. Hur kan du anse att homosexuella män har en högre position än kvinnor i samhället?
Jag blir ledsen av att se att du inte kan förstå vilken utsatt position man har som öppet homosexuell. Och till råga på allt detta fördomsfulla tänkande, så lägger du en snedvriden och bakåtsträvande kommentar om hur du tycker att män är. Vad är syftet att understryka att "många killar som är gay har dessutom oerhört rigida kvinnoideal som ingen verklig kvinna kan leva upp till"?
Förstår du att det är Precis den här synen som jag får stå upp mot varje dag som homosexuell man? Och de finns ingen sanning i dem utan bara fördomsfullt skit.

Jag har full förståelse att det är en spänning mellan de båda könen fortfarande. Men detta inlägg är varken genomtänkt eller utarbetat. Och dina värderingar som du skriver ner här om heterosexuella män och homosexuella män, de är fruktansvärda och en stor förolämpning mot mig som man.

2008-03-19 @ 16:41:58
Postat av: Fredrik

Dessutom så trodde jag det här handlade om kläder och inte sex. Jag är helt emot denna puckade idé om att kommentera outfits, men du diskuterar ju en helt annan sak än kläder.

2008-03-19 @ 17:43:16
Postat av: Monica

Hon kanske syftade på de homosexuella designers som "styr" modevärlden, snarare än "vanliga" homosexuella män.

2008-03-23 @ 22:06:29
Postat av: Fredrik

Jaha? Vad är skillnaden? Det Jag blir upprörd över är att hon understryker att de är homosexuella. Vad har Det med saken att göra? Det finns massor av heteromän som har den synen också. Hon skriver "många killar som är gay har dessutom oerhört rigida kvinnoideal som ingen verklig kvinna kan leva upp till".

Där är understrykningen som inte har något med det vi pratade om att göra. Jag frågade henne, eftersom hon ansåg att det här handlade om att kvinnorna som skickade bild skulle lära sig att behaga män, om männen i panelen är homosexuella så har de ju inte ens en sexuell koppling. Då faller hela hennes teori om att det är idé om hur kvinnor ska "behaga".

2008-03-24 @ 08:16:26
Postat av: Monica

Det är väl en ganska stor skillnad. Homosexuella designers har väl kvinnor (trådsmala sådana, med pojkliknande kroppar) som nåt slags skyltdockor för sina konstiga kläder (dessa dockor som sedan syns i "alla" tidningar), medan vanliga homosexuella män kanske inte ens bryr sig om hur kvinnors kroppar ser ut. Designers har kanske inte heller så stor bekantskapskrets utanför modevärlden så de vet inte hur vanliga människor ser ut. Själv tycker jag det vore bättre om ingen bedömde någon öht, och en killpanel är nog dummast av allt, oavsett om de som är med i den är straighta eller bögar.

2008-03-24 @ 12:20:41
Postat av: Fredrik

Men, du måste ju erkänna att det inte är någon skillnad på om det sitter tjejer eller killar i panelen? Många tjejer har ju Också sjuka kvinnoideal. Det Jag vill komma fram till är att fokuseringen på kön ska bort om vi vill bli jämnställda. Så länge en debatt om detta kommer upp varje gång en sådan här artikel skrivs så blir förhållandet sämre mellan män och kvinnor.

2008-03-25 @ 07:53:59
Postat av: Fredrik

Debatten om homosexuella tänker Jag lägga ned i den här bloggen för jag märker att jag bara blir mer och mer förbannad över vilken totalt skev bild du och den andra tjejen har.

2008-03-25 @ 07:57:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0