Om symaskiner

Nu är det jag Annaa som gästbloggar här! Borde naturligtvis haft bilder från dotterns modevisning på Dieselverkstaden i Nacka igår, men hade glömt kameran hemma och det har inte dykt upp några på nätet ännu.

Någon hade frågat om symaskiner och Evis hänvisade till mig.

Här har dotter just köpt en ny maskin.Vi har sedan tidigare en sk enkel hushållsmaskin från Brother. En riktigt dålig maskin, lätt som en smäck och syr inte ens vanlig raksöm bra. Opraktisk på alla sätt. Ett dåligt köpt för ett par tusenlappar.
 
Hon ville ha en stabil mekanisk maskin med bra prestanda för högst  6 000 kronor. Vi tittade runt på nätet och i butiker och insåg snart att det fick bli en Janome.  De "gamla kända märkena" låg för liknande maskiner några tusen över. Hon valde en maskin som heter Easy Jeans 222, priset blev med diverse rabatter ca 4.200. Det verkar alltid finnas rabatter på symaskiner! Garantivillkoren på den var bra.

Maskinen syr genom många lager, man kan anpassa pressarfoten. Den har  alla nyttosömmar som elastisk raksöm som fungerar bra, och hon tycker att de olika sicksacksömmar hon prövat fungerar bra. Knapphål är så lättsytt och blir så bra att även jag skulle våga pröva. Den skär dock inte upp knapphålet, det får man välja en mer avancerad modell för.

Prisbegränsningen gjorde att hon inte hade råd att köpa en maskin med både över- och undermatning vilket hade varit att föredra för att kunna nå bästa resultat även i t ex trikåtyger. Nu fungerade det t ex inte att sy in en passpoal i i huvkanten på en huvtröja, det är å andra sidan det enda som inte fungerat. Till den här maskinen går det dock att köpa till en särskild pressarfot med övermatning för ca 400 kronor. Det ska hon göra.

Varför mekanisk och inte digital? Hon behöver inte en massa olika broderisömmar och liknande. Hur många har inte under åren trugats på maskiner med sömmar de aldrig använt? Bland annat för att det var så svårt! Kanske är det lättare att sy sådana sömmar på en datasymaskin än det var på de gamla mekaniska, men man ska nog fundera ett par gånger extra vad man egentligen behöver.

Kruxet med en maskin med många finesser är att ju fler finesser det finns desto större är risken att något ska gå sönder.

För bästa resultat framförallt när man syr i trikå räcker det dock inte med bara en vanlig symaskin, mekanisk eller digital. Man behöver även en overlockmaskin.  Alltså en maskin som syr täta elastiska sömmar över kanterna och samtidigt skär rent tyget. Så fort tillfälle dyker upp kommer hon att köpa även en sådan. Janome har maskiner från dryga 4 000 kronor och uppåt, just den billigaste maskinen används i hennes skola så jag gissar att den är hyfsad.

Men man ska förstås överväga om man kommer att sy så mycket i trikå att det är värt att satsa på en extra maskin.

Det finns säkert de som tycker jag har alldeles fel. Att man måste ha en datasymaskin för minst 25 000 kronor och att det inte går att sy på en overlock under 10 000 även om man bara syr några plagg om året. Men för de normalbehov på kanske några tiotal plagg, lite ändringar såsom jeansuppläggningar och lite allmän hushållssömnad så känns det som den här räcker. Overlocken ska vi nog kolla upp lite närmare.

Jag skulle inte köpa en billig hushållsmaskin med mycket plastdelar, man kan få en enkel Singer för ett par tusenlappar. Gammalt fint märke, men den känns inte alls stabil. Förutom allt annat så hoppar vår Brother omkring på bordet och låter som ett tröskverk, det är ännu en nackdel med billiga maskiner.

Gamla maskiner var just ofta stabilare. Men enklare. När jag sydde som mest var det på faderns tunga gamla Singer skrädderimaskin, suveräna raksömmar, men man fick kasta kanterna för hand. Enkla fållar gjordes på särskild stofferingsmaskin, en riktigt tung historia. Knapphålsmaskin och overlock fanns det dock inte plats för i hans lilla verkstad, de var undanställda.


Annaa M

Kommentarer
Postat av: B-M

TACK för tipsen! Min mamma hade en Singer anno 50-60-tal och den var toppen, stabil och bra :).

Overlock tänkte jag nog satsa på. Broderier och specialsömmar går bort. Däremot är det viktigt att den klarar tjocka tyger.
Det är väl bara att börja kolla marknaden nu då!

2008-03-19 @ 20:00:30
Postat av: Blåa Anna

Jag har en halvgammal mekanisk Bernina som jag tycker är fantastisk, som jag ärvt av min mor när hon köpte en ny. Den syr snyggt och klarade av att sy ett stort medeltidstält i tjock linnekanvas utan att jag märkte någon skillnad före och efter.

Skulle vara trevligt att höra en utvärdering av overlocker också. Har sytt en del moderna kläder på sistone och insåg att jag faktiskt skulle ha råd att köpa overlock nu. Och så vill jag ha en provdocka. Tips tages tacksamt emot.

2008-03-19 @ 22:27:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0