QED

QED står för "Quid erat demonstrandum", som betyder "vilket skulle bevisas" och används framför allt i engelskan och av latinsnobbar som jag själv. Jag tänker här på ett tidigare inlägg från min sida där jag undrar om allla de där kvinnorna som vid trettio års ålder kommer fram till att de är för gamla att klä sig roligt, eller som de egentligen vill, och börjar klä sig tantigt för att de tycker att man ska klä sig på ett visst sätt beroende på ålder.

Följande utdrag är ett i mitt tycke riktigt sorgligt exempel. Det är från senaste chatten med Linn Gustafsson, Aftonbladets nya "modeexpert":

Tina säger: Hej Linn! Jag är 30 år och anser att det är viktigt att klä sig efter sin ålder.. Ändå köper jag OFTA munkjackor och liknande tröjor som jag anser att tonåringar bör bära. Kan du ge mig tips på överdelar att variera med???

Här har vi alltså en tjej som uppenbarligen gillar munkjackor, men som tycker "att det är viktigt att klä sig efter sin ålder" och därför inte tycker att hon kan ha plagg hon trivs i. Viktigt??? Hon säger alltså inte ens att det är hon som vill klä sig efter sin ålder, vad nu det är, utan att det är viktigt. Vem bestämmer att det är viktigt? Och vem sätter egentligen ramarna för vad som passar till vilken ålder? Vi kvinnor (som grupp) behöver uppenbarligen ingen utifrån som trycker ner oss när vi gör det så bra själva. Man kan i och för sig ana att de som känner så inte bara förtrycker sig själva utan även snackar skit om eller kastar sura blickar på andra kvinnor som skiter i att man inte "får" ha munkjacka när man är trettio.

Och inte säger Linn Gustafsson, som inte gör lika många tabbar som Karolina Skande gjorde, men det beror mest på att hon aldrig har någon åsikt, vad varje rimligt tänkande kvinna med någon slags självkänsla borde göra, nämligen att så länge hon gillar de kläderna så kan hon ha dem trots att hon uppenbarligen vacklar på gravens rand med sina trettio år.

Jisses.

Kommentarer
Postat av: Monika

Jag läste en hemsk artikel på MSN igår om det där. Jag tror att den riktade sig till medelålders kvinnor, men eftersom den var sådär typiskt mesig med åldersbeteckningar är jag inte säker. Saker man inte får ha om man är medelålders: batik, rött läppstift, rejäl solbränna, kjolar som visar knäna, korta shorts, skor med remmar som går upp på benen, höga platåskor, färgglada leggings... Sedan kommer jag inte ihåg mer.

2008-06-27 @ 07:18:37
Postat av: Evis

Helt jäkla bisarrt.

2008-06-27 @ 07:26:00
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Noemi

Nämen fy! Men visst är det så! Jag har tittat på folk på stan och ärligt, jag vet inte vem som är i min ålder? Antar att jag är medelålders med mina 38 år!?



Men jag har korta kjolar som visar knäna. Jag tycker om att gå så. Visst, jag ser "medelålders"(?) som jag tycker ser trashiga ut men även medelålders med bra stil och som inte alls ser ut som medelålders. Med munkjacka med! Kortbyxor då, antingen går de medelålders i shorts som går till knäna eller så har de vida trekvartsbyxor. Piratbyxor och tunika verkar vara mammadressen.



Måste tacka dig Evis, för jag har smygläst din blogg men du har gett mig lite med mod att forstätta med min stil "trots" min ålder. Jag gillar korta kjolar! Jag kan ha det. Varför sluta med det?



Kvinnor förtrycker varandra med kläder, just det där "man ska inte ha då man är 30". Eller att man inte kan ha långt hår över 30. Varför inte då?



Äh, kort sagt. Håller med dig och det är skrämmande. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på att det där med kläder har med könsroller att göra, eller sexroller. En kvinna förlorar sitt värde då hon förlorar sitt utseende. Sin umgdom. Då är det ingen idé hon försöker, för dte är bara patetiskt...liksom...Medan mäm kan vara attraktiva tills de är 100 ungefär...fast detta gäller mest medelklassen, för de är de mest konservativa i fråga om dylikt. Där är det mainstream som gäller. Inte våga sticka ut...Medelklassen är mest ängslig om att "vara rätt" vad det nu är...

2008-06-27 @ 08:49:19
URL: http://bokklubbens.blogg.se/
Postat av: Evis

Du skriver så klokt Noemi. Jag smygläser din blogg ibland också. Om inte annat har ju jag också tvillingar :)

2008-06-27 @ 09:16:50
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Älvan

Bah. Min mamma klär sig mer moderiktigt och "yngre" än vad jag gör. Hon börjar närma sig sextio. Det klär henne alldeles utmärkt att ha småprickig munkjacka, eller leggings och kjol, eller korta shorts och sandaler. Jag känner mig som mest modern när jag oberoende av henne har köpt någonting som hon också har köpt.



Själv föredrar jag kjolar som slutar strax nedanför knät, söta små toppar och koftor. Kostymbyxor gillar jag också. Och jag är 26.

2008-06-27 @ 12:19:15
URL: http://aelvan.blogspot.com
Postat av: Annaa M

Ja jisses. Som du säger, kvinnor är så bra på att trycka ned sig själva och varandra.



Men kanske handlar det för många om något slags 30-årskris. NU måste jag bli vuxen och sånt. Som de flesta sedan inte riktigt tar sig ur.



Men det är inget svenskt fenomen det här; häromåret stirrade min tio år yngre irländska kompis på mig och sa; "Men du klär dig ju som en tonåring!" Inte kritiskt utan bara lite förundrat.



Jag skaffade för övrigt inte min första huvtröja förrän efter 50.

2008-06-27 @ 13:31:14
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Evis

O nej, bara svenskt är det inte, jag misstänker att det till och med är värre på andra ställen; baserat på vad man ser att folk i ens egen ålder har på sig.

2008-06-27 @ 13:41:08
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Noemi

Inget svenskt fenomen alls! Det finns koder överallt.



Jag måste skaffa huvtröja:)!

2008-06-27 @ 13:41:59
URL: http://bokklubbens.blogg.se/
Postat av: Bim HD

Hm, huvtröjor har jag - ja...

Och om man går efter min ålder - är 30+ minst, hihihi... Jag skulle då alltså INTE ha fått gått ut i uppvikta beige chinos idag då, eller? Inte i kort jeanskjol när jag känner för det? Eller vad jag nu kan tänkas hitta på för dagen... Dubbla linnen är det helt förbjudet över 20, eller? Ibland ÄR det mycket varmare och gosigare med två än ett, hihihi...

Må så grankott... ngn som undrar var gränsen går för vad unga få ikläda sig då??? Om vi vänder på det hela... tantkläder på 18åringar??? förenat med böter? :p

2008-06-27 @ 20:36:35
URL: http://sjoebacka.se/wordpress/index.htm

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0