Glad midsommar!

Med anledning av dagen visar jag en bild från midsommaren 2006 på mig och Maja i bygdedräkt. Eller: jag har bygdedräkt och Maja har kläder av den typen, men ingen speciell dräkt; de flesta av de dräkter som vi idag känner som folkdräkter var högtidskläder för vuxna, ofta till bröllop och liknande, och är därför i alla fall inte lämpliga att göra barnversioner av. Undantaget förstås om man har dräkter från något av de konservativa dräktområdena i Dalarna, Vingåker eller liknande, där det finns ett dokumenterat dräktskick för barn, men de ser ju också inte likadana ut som de vuxnas kläder.



Jag, mamma och Maja ska till Nääs om det inte regnar, så då blir det kanske bilder på Majas nuvarande dräkt, den där kommer hon ju inte i nu.

Kommentarer
Postat av: donnasandra

Fina ni var! Hehe har aldrig tänkt på att Vingåker är dräktkonservativt, för det är Vingåker i Södermanland du menar va? Rolig fakta iaf :-) (min gamla grannkommun)

2008-06-21 @ 21:39:55
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: Evis

Det finns väl bara ett? Vingåkersdräkten är en av de mest kända och distinkt kufisk.

2008-06-21 @ 22:22:53
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0