En bortglömd stilikon från 1990-talet

En del av er väl för unga och en del för gamla, eller inte så intresserade av populärkultur; men om man var runt 15-25 i början av nittiotalet och intresserad av serier kan man inte ha missat Tank Girl.



Hon var inte bara den coola hjältinnan i en efter-katastrofen-serie, med en muterad känguru till pojkvän, utan också ett exempel på en undergroundstil som också fanns utanför de tecknade serierna värld och påverkade mainstreammodet, mycket tack vare grungen förstås, även om det finns en hel del 80-talsMadonna i det också.

Om vi ska ha en 90-talsrevival, som många modeskribenter som var tonåringar då spår och hoppas så är det det här jag vill se, inte åren i slutet av 1990-talet då allt var beige, grått eller vitt och snortajt i syntetmaterial. Fast jag kan ju förstås klä mig så om jag vill ändå, men då vill jag nog gå ner en tio kilo först, så att jag väger som jag gjorde när jag faktiskt gick runt i Getta-grips, jeanshorts, svart behå och nätbrynja. Samt 1,5 cm snagg.


Just nu spelas: New Order: "Sun rise" från Low-Life


Kommentarer
Postat av: Maritha

Jag har alltid tyckt att Tank Girl påminner om Skin i Skunk Anansie :)

2008-06-22 @ 21:36:42
Postat av: joanna

jag hade ett par kängor en gång i slutet av 90-talet.

de hette tank girl.

de var fina.

2008-06-22 @ 23:33:37
URL: http://vackrakladerochannat.blogspot.com/
Postat av: Sara

Hon är också ett exempel på en kvinnotyp som var ganska vanlig i subkultur-serier just då. Hopey i Love & Rockets är ett annat exempel. Man hade tur som blev kvinna i en tid när det fanns positiva, icke-sexualiserade kvinnliga förebilder i populärkulturen. Stackars dagens ungdom, det kan fan inte vara lätt. (Jag är allvarig.)



Jag hade funderat på att gå som Tank Girl på serie-maskeraden när jag blev ihop med Jesper, men insåg att looken stod och föll med håret. Och riktigt så hardcore är jag inte.

2008-06-23 @ 00:19:54
Postat av: marthe glad

Hm. leste tank girl i forrige uke :)Sånn tilfeldigvis.

2008-06-23 @ 03:58:17
Postat av: Malin

Ahh, Tank Girl. Nostalgi. :)

2008-06-23 @ 09:40:40
Postat av: Annaa M

Jag ägde mycket få snortajta plagg i syntet under slutet av 90-talet, jag lovar! Däremot har jag fortfarande kvar plagg i tunt linne och tunn remi från bl a Imitz som jag köpte då, grå och vita ja, men även två olika ljusgula blusar från Laura Ashley. Det där var nog sista rycket från Laura Ashley, jag har även några vackert småblommiga plagg, sen blev allt tantigt och trist där och de där tunna fina linnekvaliteterna försvann. Grejen med alla de där kläderna i naturmaterial att de inte var stora och fyrkantiga och mer smala i linjerna, för mig känns det som ett mode från den tiden som jag saknar.



Det är väl helt enkelt bara att konstatera att jag som vanligt inte har följt "dagsmodet" hos den modebärande generationen!



Men jag hade faktiskt några grå chiffonkjolar, men det var väl något år in på 2000-talet.

2008-06-23 @ 11:03:58
Postat av: Evis

Du ska vara glad att du hittad dem - jag letade överallt efter lite större plagg. Problemet var väl att jag bara tittade på de stora kedjorna.

2008-06-23 @ 11:10:34
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Katarina

Å, nostalgi! Jag har definitivt kvar mina gamla Tank Girl-seriealbum, några av de tjockare håller på att falla isär för de är så vällästa. Och så hittade jag min Tank Girl t-shirt på vinden häromveckan. Blå med två rosa tanks på lämpligt ställe... Fast filmen var skräp.

2008-06-24 @ 08:50:22
URL: http://katarinaknits.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0