Om håret

Jag måste vara Europas lataste människa när det kommer till håret: när jag hade långt hår flätade jag det varje dag, ibland åkte flätan upp i en knut, och nu när jag har kort hår blir det hästsvans nästan varje dag.
Jag har glömt hur man använder hårprodukter för att ge det volym och försöker jag locka det med papiljotter eller klämmor blir det bara konstigt, för att inte tala om att det tar över 24 timmar att torka helt.
Annars hade jag tänkt, nu närjag klippt mig, att jag skulle prova att ha frisyr, men det funkar inte för mig - jag är för lat.

Klippte mig gjorde jag förresten för att de nedersta tjugo centimeterna av mitt hår var i ett alldeles förfärligt skick. Jag har normalt sett bra hårkvalitet, även om det är jättetunna hårstrån är det mängder av dem, men sex år med cellgifter följt av en graviditet och nästan tre års amning visade sig var för mycket. Mest var det nog cellgifterna, att döma av var de värsta skadorna var. Men nu ska det förstås växa ut igen och jag försöker vara snäll mot mitt hår: tvättar det inte oftare än två gånger i veckan och använder som sagt ytterst sällan någon form av hårprodukter.

Så frisyr och jag hör nog inte riktigt ihop helt enkelt; så länge det inte rör sig om olika former av knutar och de kan jag ju inte ha nu. Jag funderar ibland på svinrygg, nu när jag äntligen har kort nog hår för det, men det kräver i alla fall lätt tupering för att bli bra och jag är som sagt rädd om mitt hår.


Just nu spelas: Jesus and Mary Chain: "Blues from a gun"


Kommentarer
Postat av: Annaa M

Egentligen är det ju inte alls så att graviditet normalt tar på håret. Under graviditeten får i stället de allra flesta tjockare hår eftersom omsättningen på hårstrån inte alls sker lika snabbt som vanligt. Sen under eller efter amning tar ömsandet fart igen och då upplever många att de får jättetunt hår. I själva verket är det nog för de allra flesta som för mig; bara en återgång till det normala, bara det att man märker lättare när man får mindre hår än när det blir tjockare... Det är nog cellgifterna som varit värst, eller kanske som du säger kombinationen.

2008-01-28 @ 11:02:28
Postat av: Annaa M

Jo jag glömde säga att du har väl en god kollega i äldre dotter här. Hon lägger ned förmögenheter på hårvårdsprodukter, är huldrelik med sitt glänsande svall just när hon tvättat och haft sig - och sen snurrar hon upp det i den vanliga snodden. Ibland tror jag inte hon tar ur den på kvällen.

2008-01-28 @ 11:04:41
Postat av: Maritha

Hårprodukter är överreklamerade, det enda man behöver är ett schampo som gör så pass rent att man bara behöver tvätta eländet en gång i veckan, balsam och olivolja för inpackningar.

När det gäller frisyer på långt hår är jag nog lite kass, antingen blir det en fläta, två flätor, två flätor lindade runt huvudet eller utsläppt i kombination av diadem.

2008-01-28 @ 11:46:46
Postat av: Annaa M

Maritha; En gång i veckan! Så säger bara den som inte vet vad problemhår är, brukar jag säga till Dotter när hon så där efter en vecka brukar fråga om hennes hår ser smutsigt ut. Och jag måste erkänna "nä, men det ser inte helt rent ut". Mitt hår klarar med riktigt bra produkter som de jag använder just nu två dygn, men inte en sekund mer. Å andra sidan torkar det väldigt snabbt. Väldigt snabbt!

2008-01-28 @ 13:08:37
Postat av: ingela

Håller med, jag varierar inte heller håret så mycket. Men en killkompis fick mig att börja ha håret utslaget mer :)
Hårprodukter ska man nog hålla sig ifrån så gott det går, sliter på håret. Fast jag har köpt en antifrizz-spraybalsam (inte provat än) för när det regnar blir mitt hår så krusigt. Använder bara hårspray när jag gör bal-bankett-håruppsättning med triljoner hårnålar.

Gillar verkligen den platta "svinryggsklämman" de har på Glitter. Den finns i brunt eller svart.

Diadem då ?

Har du släppt dina planer på att klippa lugg ?
Erkänner att lugg kräver oftare tvätt (iallafall för mig) och ibland pekar den åt fanders när jag tvättat håret på kvällen innan jobbet. Men med min kära plattång så trollar jag den fin igen.

2008-01-28 @ 14:26:36
URL: http://ingelasmobil.blogg.se
Postat av: Maritha

Annaa: Mitt hår blir flottigt bara man tittar på det av alla andra schampon än Head & Shoulders menthol, herre gud med Finesse schampo blir det ju till och med flottigt innan det ens torkat.

2008-01-28 @ 17:30:16
Postat av: marthe glad

jeg brukte "no poo" ( http://babyslime.livejournal.com/174054.html ) en periode. Det hjelper faktisk godt. Skylte gjennom med bakepulver først ( bakepulveret reagerer med fettet i håret ditt og såpifiserer seg) og deretter helte jeg på svært uttynnet eplesidereddik og vann. Funker som et uvær

2008-01-29 @ 22:52:45
URL: http://snusmumriken.wordpress.com
Postat av: Telefonissan

Intressant kommentar ovan om "shampo free"-metoder! Har kollat att det finns bra torrschampo i sprayförpackning att köpa på nätet.

Alltså inte riktigt sådana torrschampon som man själv hade på engelska språkresan i tonåren... :-)

2008-01-30 @ 11:58:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0