Mera Velvet

Uppstyckat som sagt; det var huvudintrycket. Det är inget specifikt för Velvet dock, det känns som att alla kulturprogram ska vara uppbyggda så att varje inslag får ta max fem minuter. Modeskaparen Martin Bergström fick mer än fem minuter, men då hade de delat upp det i olika delar som blandades med det andra. Reportaget om honom hörde till det intressanta; men det snuddade bara vid honom: vi fick se en liten del av en klänning han gjort, men inte hela, vi fck veta att han var livrädd för rymden och alltid var inspirerad av just rymden, svampar och rotfrukter och vi fick se honom packa upp en låda. 

image571
Rotfruktssortering - vilka är nu palsternackor och vilka är rotpersilja?

Men jag hade velat veta om hans utbildning, vägen dit han är nu, och var det egentligen är - om det verkligen går att leva på den sortens avancerade klädskapande. Och jag hade velat se mer av hans kläder. Nu fick man känslan att man förväntades redan ha sett hans kläder och vet allt om honom redan innan programmet, ett exkluderande sätt som förstås ger
programledarna känslan av att ingå i en elit (vilket de också gör).

Inslaget om Liselotte Watkins var också trevligt, även om alla modebloggares hypande av henne har gjort mig lite reserverad.

Och så slutade allt med att man på avstånd, suddigt visade avslutningen av Aexander McQueens bejublade höstkollektion 2006 - Varför? Ingen kunde ju se något och inget sades om honom eller kollektionen.

Jag noterar förresten att det står på SVTs hemsida att "dekadensen (inom modefotografi, min anmärkn.) från början stod för kvinnlig frigörelse". Eller bara ännu en variant av manlig objektifiering av kvinnan kanske?Det är långt ifrån så självklart som SVT vill ha det till och borde ha diskuterats; se mitt förra inlägg.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Ett modevärldens introverta Böglobbyn alltså? Där man kommer att försvara viss kritik med att man gör tv just för varandra inte för andra.

2008-01-31 @ 09:51:00
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0