Yohji Yamamoto = kärlek

Det spelar ingen roll att det mest är svart och väldigt mycket i skinn, ett material jag inte brukar ha i kläder - jag älskar ändå Yohji Yamamotos höstkollektion.

image694
Bilder: style.com

För mig är det här hemskt mycket 80-tal: de vadlånga kjolarna och de pösiga upprullade byxorna till kängor, det rutiga grövre yllet och det lite 1800-talsromantiska. 80-talet var på många sätt ett väldigt romantiskt decennium vad det gälle rmode: det började med new romantics och piratskjortor och fortsatte med det romantiserande "trasmodet" med långa kjolar med ojämna fållar, grovstickade tröjor, torgvantar och hattar.

På bilden ovan är det väl egentligen bara den rutiga jackan med sin likaledes rutiga kjol jag skulle bära, men det finns mycket fint i kollektionen. En del i mer färg också, och det gillar jag förstås bäst, men eftersom det inte är representativt valde jag att inte ta  med det i collaget.

Och så gjorde han en dräkt för väldigt rika fantasylajvare också. Det är i alla fall så jag tolkar den här:

image695
Bild: style.com


Just nu spelas: New Order: "Primitive notion" från Get Ready



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0