Storlekssystem

Att klädsstorlekar i affärer sällan stämmer vare sig med deras egna angivna storleksstandarder eller med hur folk faktiskt ser ut är vi väl alla medvetna om. Jag antar att de allra flesta av er också känner till att det pågår arbete med en gemensam europeisk storleksmärkning. För att en sån ska bli bättre än idag krävs det förstås omfattande undersökningar och jag vet att det har gjorts massor med mätningar av folk. Men även folks upplevelse av storlekar är viktig och därför görs en internetbaserad enkätundersökning om bl a hur vi upplever att kläder i affärer passar, om det finns kläder vi överhuvudtaget inte kan hitta i vår storlek etc. Den finns här och jag tycker att ni ska gå och fylla i den, det tar max fem minuter.

Kommentarer
Postat av: Miaa

Ifyllt! Förslaget på storlekssystem verkar bättre än det nuvarande men jag saknar ett höjdmått till - midjehöjden. Har tydligen alltför lång överkropp och taxben för dagens standard..

2008-02-22 @ 12:53:28
Postat av: Anonym

Jag också, jag skrev mycket om det i de fria fälten.

2008-02-22 @ 13:21:10
Postat av: Annaa M

Med det nya storlekssystemet kommer jag att få veta att jag ska ha motsvarande storlek 44 på kjolar. Alltså kommer jag om jag i fortsättningen bara ska intressera mig för midjemåttet på nederdelar att riskera tappa kjolen inte bara på Systemet som jag gjorde häromdagen utan även lite varstans... eftersom jag är ca 40 över stuss och höfter.

Undrar om det kommer att hotas med vite för dem som inte följer ett enhetligt europeiskt system? Annars kommer väl olika tillverkare fortsätta ha sina egna idéer med vad som är S, M och L.

Sen tycker jag ju klädernas passform är ett större problem än storlekarna och det inbillar jag mig inte ska lösas genom ett nytt storlekssystem.

2008-02-22 @ 16:48:16
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: Evis

Jag skrev också långa kommentarer om det. Det påminner om det jättegamla storlekssystemet för symönster, där bara byst eller midja angavs.
Å andra sidan kommer vi att sitta i samma båt, fast åt olika håll då; köper jag efter min midja kommer inte mina höfteroch min mage att få plats. Fast så är det ju egentligen nu också om man inte tillhör de få som likanr normen, men det nuvarande systemet känns ändå mer heltäckande.

2008-02-22 @ 16:57:31
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Bim H-D

Ja, storlekar är kufiska...
Själv har man långa armar och ben, dock nada överkropp ungefär ;) Tillhör den där kategorien som INTE faller inom alla konstens regler. Ja, att det ska vara det avståndet där och det där och sedan blir det då det där där... ;) Ja, har man tecknat osv så förstår man nog vad jag menar ;) Ska gå iväg och kolla det där, lovar!!! ;)
Må så gott... värmländskan Bim, som idag varit på Lindex och fått tag i jeanskjol - storlek 36!!! Öhh, stora storlekar eller? antagligen ;)(=JA!!!)

2008-02-22 @ 19:23:06
URL: http://www.sjoebacka.se
Postat av: Evis

Vad kul att du hittade din kjol!

2008-02-22 @ 19:47:57
URL: http://omstil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0