Småsaker jag retar mig på

Det finns naturligtvis mycket jag retar mig på här i världen, men det här är en av dem; som dessutom är så vanligt förekommande att jag kan reta mig på den flera gånger i veckan:
När man inte förstår skillnaden mellan fiberinnehålll, vävsätt och för den delen varumärken. Till exempel: silke, är namret på en fiber, satin är ett sätt att väva och lycra är ett registrerat varumärke. Ändå så ser man hela tiden meningar som: "De hetaste tygerna är silke och satin". För det första är svenska lite speciellt såtillvida att vi har olika namn på fibern och tyget när det gäller just silke, tyget heter siden och det borde faktiskt folk veta, för det andra är satin ett vävsätt inte ett speciellt material; du kan göra satin i siden, bomull, polyester, jag vad som helst, jag har till och med lite satin i ylle.
Sammet är samma sak, vanligast idag är bomull, rayon eller polyester, men det finns till och med bevarat en bit sammet i ylle från antikens Egypten. Det som kalls silkesammet är numera i 99 fall av 100 en bottenväv av silke medan luggen är i rayon.
När det gäller taft betydde, som Annaa påpekade, det från början ett lätt ribbat tuskaftstyg som var i siden, men kan nu även vara i t ex polyester eller acetat och då får man vara mer precis med vad man menar.

Ett annat missförstånd, som jag bara retar mig lite på, det känns som att det ändå är överkurs, är att folk har fått för sig att rayon, viskos, modal, acetat etc är syntetmaterial och därför inte andas. De är faktiskt, till skillnad mot t ex polyester, akryl och microfiber (bara ett nytt namn på extra tunnfibrig polyester), konstfibrer av naturmaterial: nämligen regenererad cellulosa. En gång ska jag skriva ett inlägg om hur mycket jag älskar regenererad cellulosa.




Just nu spelas: The City Waits: "Young Collin, cleaving of a beam" från Pills to Purge melancholy, en skiva med snuskiga engelska sånger från 1700-talet.


Kommentarer
Postat av: joanna

hjälp.
jag kommer aldrig våga skriva om tyger nu.
jag tycker redan det är väldigt svårt, eftersom jag inte har så stor kunskap inom området.

inte som ovan i alla fall.
jag trodde taft var taft och att det räckte med att säga så.

men det där för dig är kanske samma som för mig när när folk säger "klassisk musik".
till allt som innefattar stråkar och lite blås.

2008-02-19 @ 09:50:29
URL: http://vackrakladerochannat.blogspot.com/
Postat av: Annaa M

Nu kommer överkursen här! Taft är väl ändå av tradition just ett tuskaftvävt tunt sidentyg? Det var väl det som var själva grejen. Till skillnad från tuskaft i bomullsdomestik och och linnelärft.
Själva ordet taft kommer ju av ordet tafte = väv. Men menar du alltså att det skulle finnas en särskild vävteknik som kallas taft? Hur? Det är inget som står i de vävböcker som jag hade.

Att sedan även tyger i olika typer av konstfiber kallas för taft är ju en annan sak. Det är väl för resten det där med ordet konstfiber som ställt till det lite i begreppsvärlden. Konstfiber användes ju förr som övergripande namn på både cellulosafibern och syntetfibrer.

2008-02-19 @ 10:18:47
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: Evis

Om taft bara användes om siden från början vet jag inte, men nu finns ju som sagt taft i acetat och polyester, så då får man vara lite mer precis. Jag trodde också att det helt enkelt var tuskaft, men de källor jag kollade sa att det också hade en lätt ribbad struktur.

2008-02-19 @ 10:30:23
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Telefonissan

Bra rutet. Det är väl glansig polyester som oftast avses med "satin" i reklam och dagligt tal. Det låter ju lite finare liksom.

När man ska handla lite bättre lakan t ex så står det oftast "bomullssatin" på förpackningen och det är ju inget att säga om. Jo förresten; det är kanske synd att den inte vävs i Sverige längre.

2008-02-19 @ 10:30:51
Postat av: Evis

Joanna: precis så.
Annaa: ändrade lite för att få med det du skrev.

2008-02-19 @ 10:35:29
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Taft är nog som sagt överkursen. Men det är väl bra att i alla sammanhang vara precis och skilja på siden och olika typer av konstfiber. Inte minst för att inte råka ut för obehagliga tvättöverraskningar. (Men jag vägrar förstås gå med på att taft enbart skulle vara en vävteknik!)

Jag brukar reta mig på att man inte längre skiljer på orden broderi och brodyr...

2008-02-19 @ 11:11:26
Postat av: Evis

Håller med om broderi och brodyr.

Min absoluta favorit är Blåvitts supporterburik som tror att den lilla kläppen på en dragkedja heter dragsko.

2008-02-19 @ 11:25:02
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: donnasandra

Själv har jag noll koll på tyger, så det är alltid kul att läsa vad någon som kan skriver om det :-) Den där skivan låter dessutom intressant. Ska kollas upp ;-)

2008-02-19 @ 14:23:55
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: ingela

Kul att läsa när man själv under många år var en riktig tygnörd och utbildande mig inom textil. Har för hög feber för att hitta info om taft i min hjärna...
Själv väntar jag på att alla mina viskostyger från tidigt 90-tal ska bli moderna igen, finns inget skönare en varm sommardag än en vid viskosklänning :)
Fast jag har iof aldrig förr brytt mig om vad som är inne eller inte. Kanske går att starta egna trender ?

2008-02-19 @ 17:21:53
URL: http://ingelasmobil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0