Smal

Sofia Dahlén skriver i sin blogg CONSPICERE om hur vi framställer oss sj'lva; vilka kriterier vi till exemepl har för hur vi klär oss, och mer konkret, om man har en blogg, för de bilder vi väljer att lägga upp. Läs det!
Lika intressant som inlägget är kommentarerna, på många sätt. En sak som gäller i princip alla, utom en kille och jag och någon till, är att de har "att jag ser smal ut" som det viktigaste kriteriet. Det är också fallet med Sofia själv. Det viktigaste är alltså inte att kläderna syns bra eller så utan att man ser smal ut.

Själv skrev jag att smal aldrig hade kunnat vara mitt viktigaste kriterium, för inte ens när jag vägde femton kilo mindre än jag gör nu och hade pinniga armar var jag smal - det kan man nämligen inte vara med en bröstkorg som mäter 85 cm i nederkanten (nu, med lite mer hull mäter den nästan 90cm), stora bröst, breda höfter och muskulösa ben. Men söt/vacker var jag i alla fall för och det är det viktigaste kriteriet för mig när det gäller mina foton; inte postar jag ett foto där varje smärtlinje syns och det ser ut som att jag inte har någon haka. Jag behöver inte vara 100% nöjd med mitt ansikte på bilden, men i alla fall till 75%.

Men, nog om mig och tillbaka till de som kommenterade; det är nämligen ingen slump att just "smal" var det viktigaste kriteriet: de flesta har egna bloggar om mode och det finns nämligen inga modebloggare som inte är smala. I alla fall inga som visar bilder på sig själva (undantaget jag kan komma på är A big girl's closet, men den är inte så trendig direkt, eller populär) . Begreppen "modemedveten" och för den delen "vacker" är så intimt sammankopplade med att vara smal att de som inte uppfyller detta det mest grundläggande kriteriet inte ens visar bilder på sig själva. Och du behöver inte vara lika stor som mig, de allra flesta har storlek 36 eller mindre, allt annat gör att man ser "tjock" ut.

Så kanske är det inte bara för att jag är exhibitonist som jag lägger upp bilder på mig själv utan också för att visa att det är okej att ha storlek 46 och gilla trendiga och/eller lite mer originella kläder.


Just nu spelas: Leonard Cohen:"Diamonds in the mine"


Kommentarer
Postat av: Annaa M

Ja du har naturligtvis alldeles rätt. En anledning att jag inte lägger upp bilder på mig själv är att jag som du vet egentligen ser tjockare ut än jag är, framförallt pga en gigantisk missklädsam nedärvd dubbelhaka. Jag ville inte att en jäkla massa självbelåtna 21-åriga modebloggare ska sitta och flabba åt den mer än åt mina kläder som sällan är något alls att flabba åt, jag klär mig enligt flera måttstockar väldigt ok. Men det skulle de inte se pga fläsket runt halsen. Jag har inget emot att framträda inför publik, flera hundra åt gången är inga problem, för då vet jag att jag är så pass uttrycksfull att ingen sitter och stirrar på mitt ansikte, men på bloggen fungerar det inte.

2008-02-05 @ 21:18:42
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: ingela

Heja Eva !
Här är en medsyster i storlek 44/46...
Lite distans till sin egna kropp måste man ha och jag tycker att jag har hjälp av att ta kort på mig själv och visa för andra. Även de som jag inte är nöjd med.
Ett problem som jag stött på när jag gått ner i vikt är att man fortfarande känner sig tjock fastän man inte är det. Fick en chock i ett provrum för några år sen (var då storlek 40-42) då jag insåg att jag inte var tjock längre först när jag såg mig själv bakifrån i speglarna.
Nu kan jag ibland istället känna mig smalare än jag ser ut.
Om man nu kan prata om smal när man har storlek 44/46, men jag har BMI 26 :)

2008-02-05 @ 21:51:16
URL: http://ingelasmobil.blogg.se
Postat av: Maritha

Jag hade sett smalare ut om jag haft en midja men nu går revben och höftben nästan ihop med varandra och den lilla midja som skulle kunna finnas där är utfylld med fett. Jag tiilåter inte att någon tar annat än ansiktsbilder på mig men lite söt tycker jag nog att jag är.

2008-02-05 @ 22:11:02
Postat av: Ebba W.S.

Jo men absolut. Man har ett väldigt stort försprång som smal tror jag, kläderna "sitter bättre". Nu de senaste åren har ju t.ex. systrarna Olsen setts som stilikoner och hela deras stil går ju ut på att de är så pinniga och alla kläder är för stora. De kan ha typ en stor t-shirt och så ett par strumpbyxklädda tändstickssmala ben som sticker ut därnere och då är det FASHION yeah yeah wow wow. Som lite större och med "ovanliga" proportioner måste man först tänka på att kläderna ska passa och inte få en att se ut som ett kylskåp, sedan kan man tänka på modefaktorn. Hmm, har egentligen mycket att säga om det här men hjärnan hänger inte riktigt med idag. Jag tycker i alla fall att din blogg är jättebra, det är högre identifikationsfaktor för mig än när jag läser andra modebloggar som skrivs av unga smalisar, och p.g.a. det (och de fina klädvalen) så blir det väldigt inspirerande.

2008-02-05 @ 22:27:31
URL: http://ebbaws.blogspot.com/
Postat av: L

Du är så bra på det sättet! Älskar din blogg.

2008-02-05 @ 23:09:54
Postat av: Evis

Tack alla!

2008-02-06 @ 06:56:50
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: joanna

så uppfriskande med en modeblogg som handlar om mer än vad man köpt eller vill köpa eller kommer att köpa.
(ehm, läs: som min? suck.)

det är intressant och märkligt hur "smal" är normen.
senast i helgen talade jag med en kompis om att vara smal kontra inte smal, och vacker kontra inte vacker.
för många verkar smal vara likamed vacker, men sanningen är ju håll i dig nu kommer det en klyscha: skönheten kommer inifrån.
är man inte nöjd och lycklig kan man inte utstråla skönhet.
inte verklig skönhet.

jag har vidare kommit på vad min senaste tids viktfixering berott på.
inte för att jag vill bli smalare för att därför bli vackrare.
utan helt enkelt för att jag ska kunna ha några av mina favoritkläder som hänger på sina galjar och ser så vackra men ack så små ut.

i alla fall.
jag tror jag ville komma fram till att jag visar mina kläder ibland även när jag har dem på mig och jag har inte storlek 36.

2008-02-06 @ 23:21:51
URL: http://vackrakladerochannat.blogspot.com/
Postat av: Evis

Det är bra!
Vi ska våga.
Jag har också gått ner i vikt det senast eåret och skälet var i princip detsamma; jag ville kunna komma i den här igen:
http://web.comhem.se/~u41200125/Anthonismorgown.html

2008-02-07 @ 08:28:16
URL: http://omstil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0