Elastabyxor

Den engelska designern Betty Jackson visade en hel del fint, bland att använde hon sig en hel del av skiffergrått och det ger alltid pluspoäng hos mig, men det här vet jag inte om vi behöver se igen:

image635
Bild: www.vogue.co.uk

Just den här kombinationen med polo var förstås före min tid, vi hade utanpåskjorta och bälte till våra skipants, som det kallades då, men Annaa har skrivit om det förr vet jag.


Just nu spelas: Bob Dylan: "Masters of war" från The Freewheelin' Bob Dylan



Kommentarer
Postat av: Annaa M

Ha ha, gamla hederliga elastabyxor, nej det har jag väl aldrig skrivit om! Men precis så såg de ut, med hälla under foten och allt. Fast det var inte själva benet som gick ned som här utan en rakt påsydd hälla. Jag hade mina sista när jag var 12, de var mörkblå. Men de förekom i flera år framåt bland andra grupperingar än de jag tillhörde, det kan jag se på gamla skolkort.

2008-02-13 @ 17:18:30
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: DONNASANDRA

Färgmässigt gillade jag det, men de där byxorna är nog inte riktigt min typ av plagg :-)

2008-02-13 @ 18:02:12
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: Evis

Då var det väl bara som jag drömde om att Annaa skulle ha skrivit om dem.

2008-02-13 @ 18:16:13
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Vilken dag som helst skulle jag nog kunna ha gjort det. Om pressvecken som skulle vara knivskarpa och om kampen mot att de töjde sig kring knäna. Bästa botemedlet, förutom att inte sitta, var hängslen. Stenhårt spända hängslen som skar in i axlarna.

Som så många andra moden dog det ut. Till slut var det bara raggarbrudar och tanter på landet och i förorten som hade dom! Skipantsen kom långt senare.

Tidsepoken jag pratar om var typ tidigt 60-tal. De sista coola var rutiga, först pepita sedan skotskrutiga.

Mitt svar till mänskligheten är förstås; never again!

2008-02-13 @ 19:14:16
Postat av: Rutan

Men jo, jag har ett minne av att jag har kommenterat ett elastabyxinlägg för länge sedan hos Annaa. Det är inte så ofta jag tänker på de kläderna, så jag minns det.

Härlig bild, jag hade ett par bruna som jag brukade ha en gul polojumper till. Det var illa om man var ute i regn och blötte ner sig om knäna. Vilket man gjorde när man cyklade tre km till skolan. Då fick man sitta riktigt rakt med benen tills de hade torkat.

2008-02-13 @ 19:26:51
URL: http://rutan.blogg.se
Postat av: Annaa M

Fan, jag måste leta. Både Rutan och Evis, en sådan kompakt auktoritet kan man inte blunda för.

2008-02-13 @ 22:46:41
Postat av: Annaa M

Jo visst fan, nu har jag hittat det. Det var ju bara en månad sedan! http://annaamattsson.blogg.se/1199289451_diskretionens_vktare.html

Men jag skrev egentligen inte OM elastabyxor utan nämnde det bara. Elastabyxor och syntetpolo, fan jag är med min tid som vanligt!

2008-02-14 @ 12:51:51
Postat av: Evis

Det passar ju fint; kanske polon till och med är i syntet?

2008-02-14 @ 14:35:51
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Rutan

Jag har ett mycket äldre elastabyxinlägg i bakhuvudet... men jag tror det kan få ligga kvar där.

2008-02-14 @ 22:58:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0