Alexander Bard, en man med stil

Man måste bara älska Alexander Bards scenkläder. Till och med jag, med mitt intresse för historisk dräkt känner inte en enda man som tar på sig den sortens riktiga kvarnhjulskrås som han hade idag. Sen var i och för sig inte dräkten lika fin som den han har på skivomslaget nedan.

image684


Faktum är att både hans och hennes här slår vad man till exempel kan se i den i den i mitt tycke katastrofala serien The Tudors. Alexander sdräkt är en riktigt, riktigt bra dräkt från andra hälften av 1500-talet och han bär upp den med bravur.
Sen var det ju med bred marginal den bästa låten; jag kan inte för mit liv förstå varför folk köper eller någonsin har köpt skivor med Patrik Isaksson till exempel och idag gjorde han ju samma låt som han alltid gör.


Just nu spelas: Hanoi Rocks: "Power of Perusasion" från Street poetry


Kommentarer
Postat av: syren

BWO de var bäst!

2008-02-23 @ 21:42:23
URL: http://metrobloggen.se/abc
Postat av: Anonym

Googla Klaus Nomi. Han hade dräkten först.

2008-02-23 @ 21:44:14
Postat av: Evis

Tack, ska googla. Jag räknade ju inte med att Alexander hade sytt den själv eller så.

2008-02-23 @ 21:45:11
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Anonym

Klaus Nomi är död i aids sedan länge (sångare) men stilen på kläderna har Bard (eller den som syr hans kläder) uppenbarligen inspirerats av.

2008-02-23 @ 22:13:22
Postat av: Evis

Det tror jag inte när det gäller den på skivomslaget, den är en klockren 1500-talsdräkt medan Nomi hade, såg jag, kläder som mer tog in lite av periodens estetik och blandade det med annat. Bard har ju till och med det för det sena 1500-talets hovsnobbar typiska pärlörhänget.
Han ser ut som om han snott kläderna direkt av sir Walter Raleigh eller earlen av Leicester.

2008-02-23 @ 22:17:49
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Anonym

Nej inte den på skivomslaget, men den han hade idag. Never mind, hej svejs

2008-02-23 @ 23:25:33
Postat av: Annaa M

Här har vi ju minst en som inte ser bristerna för bara Jonathan Rhys Meyers (inte jag) men vad menar du är mest katastrofalt med Tudor. Jag trodde iofs inte att Henrik såg ut som någonting åt det hållet men jag tror att det är annan kritik du har.

Vi röstade naturligtvis på BWO också. Jag var ju lite okoncentrerad eftersom jag följde irländska finalen samtidigt på datorn.

2008-02-24 @ 03:55:29
Postat av: Evis

Anonym: Ah, så går det när man talar om olika saker utan att veta det. Jag var ju impad av hans scendräkt mest för att den påminde mig om den han hade på skivomslaget; jag tycker att fler män borde bära renässanskläder ,)

2008-02-24 @ 09:29:14
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Älvan

Det är ju bara såååå snyggt! Jag önskar att jag hade tid att sy något sådant till vårt jubileum i sommar, och att jag kunde övertala en viss Älvakonung att ha på sig dem...

För övrigt gillar jag faktiskt "The Tudors", även om det finns en hel del att invända mot både kläder, frisyrer och ögonfärger. Jag har bara sett en enda klänning som liknar den typiska Tudorstilen (om man med den menar en sådan som Jane Seymour har på porträttet av Holbein). Dessutom träffar den inte riktigt rätt när det gäller historiska skeenden heller, men kan man bortse från det är den mycket underhållande.

2008-02-24 @ 10:59:52
URL: http://aelvan.blogspot.com
Postat av: krumelur.

Vissta är Bards kläder inspirerade av Nomi, men Klaus Nomis kläder var i sin tur inspirerade av David Bowies scenkläder som han hade under uppträdandet av Saturday Night Live
December 15, 1979 (där Nomi för övrigt körade i bakgrunden...). Bowies Scenkläder i sin tur var en replica av 30talsutstyrsel. etc etc. Men är det överhuvudtaget viktigt? Huvudsaken är väl att det är en bra show, eller?

2008-02-24 @ 16:14:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0