Vi går mot dåliga skotider

Som jag skrev förra året kan man aldrig räkna med att det ska finnas skor man tycker är snygga i affäreran, jag minns t e x med fasa perioden med de långt utdragna tårna som slutade i en avhuggen spets, eller de raka klackarna som satt så långt bak på hälen att de nästan satt utanför den. Jag säger inte att de är fula, det finns inga objektiva kriterier för sån't, men att jag tycker att de är skitfula.
I vilket fall har vi nu haft två ljuvliga år med rundade tår och snygga svängda, eller i alla fall lite lutande,  klackar, inspirerade av 1900-talets fyra första decennier samt med helt nya kilklacksvarianter, som snörskor. Att något så bra skulle vara i evighet är förstås omöjligt och jag tror att denna (för mig) sorgens dag har kommit nu: redan förra säsongen såg man mycket 80-talspumps med spetsiga tår och spetsiga klackar och nu är tantpumps av denna sort nästan det enda man ser i affärerna. Jag gjorde även en koll på DinSko och Skopunktens hemsidor, för även om de är billiga kedjor med halvtaskig kvalitet är de just därför också väldigt trendkänsliga, och det fanns ingenting som jag skulle vilja lägga pengar på.
Jag ser en dyster skohöst framför mig - vilken himla tur att jag har hamstrat skor för flera år.


Just nu spelas: The Jesus and Mary Chain: "I hate rock'n'roll"  från Munki

Kommentarer
Postat av: Maritha

Jag kan inte annat än hålla med, nu skall jag gå och krama mina skor och tacka dem för att de finns.

2008-08-28 @ 08:52:48
Postat av: Annaa M

Jag såg till min förfäran att favoritmärket Campers också bara verkar rikta in sig på pumpsliknande skor i höst.



Men det jag generellt mest förvånas över när jag kikar in på hemsidorna du nämnde är att det är så mycket tunna skor! Ballerinor användes till för några år sedan som sommarskor, nu ingår de i höstsortimentet. Vi nämnde ju det i någon diskussion i min blogg förra året hur tonårstjejern i alla fall i Stockholm trippade omkring i snön barfota i ballerinor. Jag tycker det är konstigare än något annat! Funderar på om det är en amerikanisering av modet? Flera modeskribenter klagade ju förra året på att svenska kändisar hade strumpor när de gick på premiärer, i Hollywood är minsann alla barbenta!



För mig börjar stövel- och kängsäsongen mycket snart. Och det är inte för att jag är så förtvivlat gammal; det har den nästan alltid gjort! (Med undantag av de värsta sandalåren, ett kring 20 och ett kring 40, det kanske går i cykler!)

2008-08-28 @ 12:57:18
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Evis

Jodå, håller med, kängdags mycket snart. Om man inte är O som ju hade raggsockor i sandaler även när det var snö en gång i tiden.

2008-08-28 @ 13:11:12
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Anne

Tur att jag har skaffat mig skor så det räcker ett tag.Det blev att jag köpte ett par stövlar med klack,Jag som inte har gått i högklackat på ett bra tag. Får nog träna lite här hemma först innan jag vågar mig ut med dom,hihiFy för dom där pumpsen med spetsig klack och tå.

2008-08-28 @ 16:49:04
Postat av: Anna Skomakare

På sko-och väskmässan nu i augusti visades kommande vårs skor. Ett av vårens inspirationsteman är 1930- och 40-tal... så håll ut! :-)



2008-08-28 @ 19:19:09
Postat av: Evis

Tack Anna! Du fyller mig med hopp.

2008-08-28 @ 21:09:49
URL: http://omstil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0