Länge leve LaRedoute

Igår fick jag hem en sån där "tjockiskatalog", alltså en katalog för oss som drar större storlekar, från LaRedoute. Först tänkte jag lägga undan den utan att titta, för jag brukar kunna köpa kläer inom det "normala" spannet och "pluskollektionerna" brukar alltid vara så tråkiga. Men så tänkte jag att jag i alla fall kunde titta och det var ju en himla tur: La Redoute har nämligen insett att alla kvinnor inte är skapta på samma sätt och även handlat efter denna kunskap och gjort i alla fall några plagg som finns i tre olika modeller beroende på ens kroppsform. De ger också mått för de olika kroppstyperna, så att man inte behöver gissa vilken man tillhör. Sen håller jag inte med om en del av deras allmänna tips, men det är bland annat för att jag inte tycker att breda höfter är något negativt. Men själva initiativet är bra, nu kan man kanske till och med få tag i en kavaj som passar, om man nu skulle vilja det.


Bild: www.laredoute.se

Just i större storlekar är ett sådant här initiativ välkommet, för även om skillnaderna naturligtivs finns även bland normalviktiga kvinnor så blir de större på överviktiga kvinnor och variationen blir mycket större: på en del sätter sig nästan allt på låren medan andra blir tjockast på mitten.
Sen är väl inte just jag så så road av urvalet, men en vacker dag kanske jag också kommer att känna det professionella behovet av en ordinär kavaj och ett par dambyxor.

PS. Blåva Anna: Du är välkommen att komma över och dricka te, mäta kroppen, jämföra och studera


Just nu spelas: The Dubliners: "The downfall of Paris"


Kommentarer
Postat av: Blåva Anna

Attans, jag som ska spela brädspel på vår after work idag. Kanska smiter från det ganska tidigt.



2008-08-29 @ 17:06:35
Postat av: Annaa M

Nä Evis, vi hoppas att den dagen inte kommer, när du och jag känner ett professionellt behov av ordinära kavajer och dambyxor.

2008-08-29 @ 17:08:31
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Evis

Anna: Morsan och Lena kommer visst över, så antingen får du ansluta dig, eller så blir det en annan gång. Du kan ju ringa.

2008-08-29 @ 17:10:20
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: donnasandra

Så himla bra!! Så borde ju alla företag göra, i alla storlekar.

2008-08-29 @ 17:34:54
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: Lena

det där láter ju väldigt vettigt!

men en sak máste jag säga: har du hittills aldrig känt behovet efter en trákig damkavaj samt ännu trákigare byxor sá lär det aldrig hända=)

2008-08-29 @ 19:36:58
URL: http://froekenlila.blogspot.com
Postat av: Malin

Aha, letar förgäves efter kläder att köpa inför skolstarten. Har glömt kolla detta företaget.

Har köpt linnen från Ellos, men inte hittat nåt från H&M, KappAhl eller Indiska. :(

Tycker verkligen inte om modet som är nu, antingen är det för slätstruket i trista färger eller så är det massa rynk över brösten så jag fär mega-giganto-tuttar. Bleh!

2008-08-29 @ 22:59:05
Postat av: Maritha

Hmm, de glömde min kroppsform, pingvinformad. Vad annat kan man kalla en hög midja inklämd mellan höftben och revben så att den kanppt synd även om den faktiskt finns där.

2008-08-30 @ 11:53:21
Postat av: Evis

Just längd på överkropp kan ju vara ett problem trots olika varianter - för dig, och för mig som har det motsatta problemet: att ryggen är för lång.

2008-08-30 @ 20:26:21
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Maritha

Jag har valt att dölja mitt problem med empirskärningar. visst, jag ser lite gravid ut och de flesta empirskurna blusarna och klänningarna är onödigt u-ringade men jag överlever och jag är ju inte klädd så varje dag.

2008-08-30 @ 22:59:20
Postat av: ullisen

Det viktiga är att modellerna faktiskt görs för stora storlekar redan från början. Och att de inte enbart är av tältstuk. För som du skriver är det inte säkert att man vill dölja kroppen i tygschok (hur tusan stavas det?!) bara för att den är lite större än storlek 38?

2008-08-31 @ 23:45:28
URL: http://akirllu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0