En korsett

En gång tänkte jag att jag skulle ta och skriva om alla mina korsetter. men idag blir det bara om en - som jag aldrig använt. För att klänningen jag skulle ha ovanpå krånglade, och för att tillfället att ha den rann ut i sanden. Den är i bomull och sidentaft och är sydd efter ett mönster från 1868 - hundra år innan jag föddes.

image880


Det är så här man snör en viktoriansk korsett: i ryggen, i kors och med öglor i mitten som gör att man kan dra ihop den själv efter att man knäppt på den fram.
Fram till ungefär 1830-talet snörde man korstter (och livstycken) med bara ett snöre, som gick i spiral, som när man kastsyr något. När metallöljetterna uppfanns kunde man dra mycket hårdare utan att riskera att snörhålet gick sönder och då bytte man till kryssnörning och började snöra hårdare.
Det man knäpper ihop frmam kallas planschett och hela konstruktioner är förstås väldigt praktiskt eftersom man i nödfall kan ta på den själv och framför allt ta av den själv. Det här ledde till ett ökat korsettanvändade även hos dem som inte hade råd med kammarjungfrur.

Så här ser den ut på framsidan, man kan också ha kilar som vidgare den över brösten. Just den här formen är till för 1860-talets väldigt kurviga figur med smal midja som svängde ut snabbt både ovanför och nedanför, korsetter från t ex 1880 har mycket mindre skarpa "kurvor".

image881


Nä, det blir inga bilder på mig i den.

Kommentarer
Postat av: Erika

Jag gillar korsetter, men använder dem inte så ofta, det beror lite på brist på fantasi hur man ska kombinera dem och sådant.
Ha en bra dag!

2008-05-01 @ 09:31:34
URL: http://morgondimma.blogg.se
Postat av: Sassy

Jag tyckte det var lite konstigt att stentvättade jeans benämndes som acid, för jag har ju hört "stonewashed" förr. Tack för att du redde ut begreppen!

Korsetter är väldigt fina, jag har en som jag använde några gånge för några år sen, men jag mådde så dåligt av den...

2008-05-01 @ 09:34:50
URL: http://eurotrash.blogg.se/
Postat av: Maritha

Den skulle jag vilja ha, den är ju jättefin.

2008-05-01 @ 11:16:30
Postat av: Evis

Tack! Den har en del krokiga sömmar som jag är mindre förtjust i, men den funkar.

2008-05-01 @ 11:25:21
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Jelena

Den är jättefin! Gillar framför allt färgen, dum som jag är inbillade jag mig att så gamla alltid skulle vara vita eller beiga...

2008-05-01 @ 19:13:38
URL: http://styleiseternal.blogg.se
Postat av: Evis

Korsetter var ofta i färg fram till 1800-talets början, sen var de ljust vita; oskulden sfärg, under några decennier. Blått kom ganska tidigt, men mot slutet av 1800-talet gick det utmärkt med svart, blodrött och chockrosa t ex.

2008-05-01 @ 21:21:26
URL: http://omstil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0