20th century fashion

Boken 20th century fashion av Valerie Mendes och Amy de la Haye i Thames and Hudsons serie "World of Art" är inte så dum. Den är inte så tjock, 273 sidor, och dessutom i pocketformat, vilket gör den lätt att bära runt i handväskan och läsa på bussar och spårvagnar (en del mode- och konstböcker kräver egen liten dragkärra för att frakta). Viktigare än formatet är förstås innehållet och jag tycker att den ger en bra översikt över modets utveckling under förra århundradet. Det är en klassisk modehistoria så kopplingen till samhällsförändringar etc är ytlig och den ägnar mer utrymme åt modehusen än åt vanligt folks kläder, men det tycker jag är helt okej när den inte utger sig för att vara något annat. Den har inte så fantastiska bilder som en del andra böcker jag lånat, men de som den har är informativa och väl valda - kort sagt: jag funderar på att köpa den, för ett översiktsverk är aldrig fel att ha.


Just nu spelas: Niagara: "Psychotrope" från Religion



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0