Vad tror de egentligen?

Vi som är lite äldre kommer säkert alla (med viss fasa) ihåg SVTs fredagsunderhållning Fräcka Fredag, från 1988, med sexologen Malena Ivarsson. I denna ägnade man sig bland annat åt att utse de minst sexiga plaggen. En stor vinnare var strumpbyxan, som fick epitetet "erotikdödare"; ett ord som nu också återfinns i titeln på en bok som bland annat säljs på en hemsida som propagerar för att kvinnor ska gå tillbaka till att bära strumpor och strumphållare, som riktiga kvinnor. (Från silkesstrumpa till erotikdödare, nej jag har inte läst den.)
Oavsett om vad man tycker om det faktum att strumpbyxor alltid åker ner, oberoende av om man har korta, långa, tjocka eller smala ben, så vill jag hävda att den sortens kampanjer och resonemang bygger på ett felaktigt antagande: Nämligen att kvinnor i allmänhet skulle klä sig för att behaga män.
Jag är tveksam till om det finns någon kvinna över tjugo, och rätt få under, som i första hand klär sig för att behaga män. Klär sig gör man i första hand för att man själv ska se snygg ut, i andra hand för att andra kvinnor ska tycka att det är snyggt och först därefter kan vad män tycker är snyggt få vara med och spela roll. Och det oavsett om vi är singlar eller inte.
De ideal som finns är förstås i mycket formade av män och vi påverkas förstås den vägen, men det rör sig ju om en grupp designers, stylister etc. och inte män i allmänhet. De flesta män jag talat med har ingen som helst relation till rådande skönhetsideal och trender och därför är det ju dessutom rätt meningslöst att försöka klä sig för deras skull.
När män tror att vi klär oss för dem överskattar de alltså som vanligt sin betydelse. Därför kan de killar som tror sådant också sluta tro att när en tjej klär upp sig för att gå ut med sina kompisar så vill hon ragga andra killar (jag har bara läst om män med den åsikten, aldrig varit ihop med någon). Hon vill faktiskt bara se bra ut; för sin egen skull.

/Eva

PS. Läs även kommentarerna, Annaa länkar till ett i sammanhanget viktigt blogginlägg av en man.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Ska inte kommentera själv just nu men tar mig friheten att tipsa om ett inlägg som en man skrivit i sin blogg om män och kvinnokläder;

http://kortast.blogg.se/1193997947_en_kvinnas_drkt.html

2007-11-25 @ 14:56:01
Postat av: Evis

Skrämmande, men säkert sant. Men det motsäger ju inte mij akktagelse: att de inte egentligen har koll på till exempel vad som är modernt. Istället tar de sig rätten att bedöma kvinnan i relation till hennes klädsel och gör det utifrån någon slags föreställning om "anständighet". Och menar dessutom att deras åsikt skulle vara viktigare än kvinnans egen.

2007-11-25 @ 15:06:48
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Maritha

Men mina damer, det vet ni väll att kvinnor bara är värda att bedömmas utifrån hur sexiga och hur smala = snygga vi är. Vi ska vara sexiga men inte för sexiga för då får vi skylla oss själva om vi råkar ut för något, och man är bara snygg om man har ett midjemått som är nära måttet på mina lår.

Vill ni bli riktigt mörkrädda så rekomenderar jag att gå in på flashback.info

2007-11-25 @ 17:05:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0