Vad har folk emot färg??

Satt och tittade på Modefeber och deras rapportering från "Gallerian Fashion award". Först tänkte jag: Åh nej, ännu en omgång svenska designers som bara gör kläder i vitt, svart och grått (och under sommartid linnebeige) .

Men så visade sig när man klickade sig vidare att det bara var hon som skriver på Modefeber som inte gillar färg; något som kan ses på hennes outfits-bilder också. Inget ont om hennes yrkesverksamhet, det finns naturligtvis en anledning till att jag besöker hennes blogg nästan varje dag: Hon är trendkänslig och uppdaterar ofta.
Men hennes klädsmak ? "basplaggs"-fixerat, ängsligt och svart. Som så många andra.
Vad är det med svenska modetyckare och svart? Man bilr faktiskt vare sig smalare, snyggare eller smartare för att man bara klär sig i svart!

I Gallerian Fashion award visades annars en hel del snyggt, själv gillar jag Maria Johanssons kombination av marin, ljusblått och rosa, Annelie Arns jättevackra grå kappa (jag älskar grått, jag gillar bara andra färger också) och Lisa Knutsson som kändes mycket 80-tal, på ett snyggt sätt.
Och jag skulle ge mycket för Rebecka Kalanzis petrolblå (fusk?)skinnkappa.

Jag har dock inte tagit mig tid att närmare studera hur hantverket verkar vara, så jag vet ännu inte om något av plaggen verkligen passar på en kvinnokropp med bröst, eller om man kan lyfta armarna i plaggen.

/Eva

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Det finns en lustig fixering vid baskläder bland både svenska skribenter och designer. I vilket annat land skulle Konsums Bas ha kunnat uppfinnas. (Minns du dem?) Även modeskribenter som i stort sett aldrig klär sig i trista sk baskläder framhärdar i att det viktigaste i en garderob är baskläderna och det allra viktigaste ett par svarta raka gabardinbyxor och en svart tunn polotröja. Ingen Guldknapp utan dessa plagg. Den sortens bas har inget med stil att göra utan bara med svensk likriktning!

2007-11-11 @ 21:57:02
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: Maritha

Jag älskar personligen mina svarta kläder (man är ju gammal svartrockare) och jag känner mig trygg i dem, men jag föredrar att bryta av med rött, rosa eller lila ibland. Är man helt klädd i svart så syns verkligen ett rosa hårband eller ett par röda skor väldigt bra.

Fördelen med svart är att man inte riskerar att kombinera ihop färger som skär sig ;)

2007-11-12 @ 09:01:04
Postat av: Evis

Maritha: Det är ju inget fel med svart, men det blir lite tråkigt när _allt_ är svart tycker jag. Själv klär jag inte alls i svart, mina egna färger är för mjuka så jag ser blek och ointressant ut i den färgen och det är klart att det påverkar min inställning.

Ska dock ha på mig svarta trikåer idag; så länge jag håller det ifrån ansiktet brukar det gå bra.

/Eva

2007-11-12 @ 09:20:15
URL: http://omstil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0