Tygbrist

Evis är duktig på att sy själv. Jag kan också, är t o m någorlunda utbildad, men jag vill för det mesta inte. En anledning är att det är så förtvivlat ont om tyger. Jag blir så beklämd varje gång jag ska ut och leta tyg med dotter som går på textil/designgymnasium. Vi åker hela långa vägen till Sumpan till tygaffären som ska vara så bra och hittar ingenting utom otrevliga expediter.

Jodå, på NK finns en del, men det är fasligt dyrt. Dotter ska sy upp sin första kollektion och då går det inte att köpa tyger för 200-300 kronor metern.

När jag var ung fanns det i min hemstad flera tygaffärer, stora och små. Nu tror jag inte det finns en enda.

Å andra sidan lär man sig inte sy i skolan. Det är så konstigt. Textillärarna kan ju sy. Men i något slags nit att barnen ska vara kreativa så lär de inte ut. Mina barn har kommit hem med förfärliga alster från grundskolan där det så tydligt syns att de inte kan grunderna. Nästan inget har blivit använt.

Å tredje sidan verkar det inte hämma kreativiteten. Det utbildas fler designers i Sverige än någonsin. Någonstans på vägen lär sig de flesta att sy, tror jag.

Evis; du har inte möjligtvis ett tunnare brunt ylletyg lämpligt till herrbyxor liggande??? Det S hade tittat ut på Olssons hade någon annan hunnit lägga beslag på när vi kom dit för att köpa!

Annaa/

Kommentarer
Postat av: Emma

hoppas du hittar nått annat tyg då!!=) ha en bra dag!

2007-11-28 @ 14:04:06
URL: http://thabojan.blogg.se
Postat av: Annaa M

Emma; ja tack, vi letar vidare...

2007-11-28 @ 14:33:12
Postat av: Evis

Jag har ett _mycket_ tunnt brunt ylletyg, men dels är jag väl lite sugen på att behålla det själv, dels kanske det är för tunt. Det känns mer klänning än byxor så att säga. Fast det faller fint och är tätt vävt i 100% ull.
Vi får väl höras.
Det är från Saxylle, kontakta gärna deras fabriksbod(www.saxylle.se) de skickar prover och tyger snabbt och med en viss entusiasm.

2007-11-28 @ 15:21:33
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Blåva Anna

Det finns ju även andra tygbutiker på nätet som tex. http://www.fabric.com/ . Helst vill man ju känna på tygerna, men som nödlösning kan det kanske fungera.

2007-11-28 @ 16:48:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0