Snyggare än mjölsäckar

jag gillar kläder i linne, egentligen. Men den uppmärksamme läsaren har möjligtvis lagt märke till att jag hyser stor tveksamhet till de plagg som en del kvinnor över viss ålder och storlek envisas med att bära. Typ hopsydda och möjligtvis infärgade linnesäckar. En gång till; jag böjer mig för åsikten att en del människor tycker att det är vackert och dessutom bekvämt. Men också en gång till; fyrkantiga linnesäckar döljer inte en stor kropp, om nu någon trodde det, de framhäver den.

Men visst kan linneplagg sys snyggt. Jag har just nu på mig en gammal favorit från Imitz, ett märke som jag gillade för några år sedan, men som nu blivit allt tantigare. Det är en grafitgrå skjorta i rami, en nässelväxt som är smidigare än linet men skrynklar sig lättare.

I min garderob hänger en dräkt från en tidig K.U.S-kollektion. Jackan går an, men kjolen är förfärlig. Hög midja med resår, hellång rak kjol. Man skulle kunna sy några kuddöverdrag av den. Minst två i alla fall. Katterna skulle gilla att vässa klorna i dem.

Men jag tycker K.U.S har bättrat sig.Linjerna är slankare, skärningarna roligare, förhoppningsvis passformen bättre också, för det har varit en del missar under åren. Fortfarande tycker jag deras mellangrova kvalitet är för tjock att sy blusar i, jag äger en grå och den känns för styv, särskilt som den är rätt kort, den tunna är mycket bättre även om den skrynklar sig mer, men det är ju en del av charmen med linne. Mitt bästa K.U.S-plagg är en skjorta i typ Kina-modell med många smala knytband av det tunna tyget, den har varit svart men är nu mycket grånad.



Av de här båda plaggen skulle jag kunna tänka mig att ha den lite insvängda klänningen, snygg i halsen och en vacker ärm. Äh, nej det skulle jag inte, jag skulle känna mig konstig i den, men jag tycker den är vacker som linneklänning betraktat. Ett tips till någon som vill ha linne men inte i fyrkant.

Tunikan tycker jag kanske det är synd man skurit av under bysten, det begränsar passformen för många som inte riktigt har bysten på rätt ställe. Det hade räckt med vecken för att få en snygg linje. Jag kan tänka mig den i svart. På rea.


Annaa/

Kommentarer
Postat av: Karoline

SVAR: Tok heller! Men H&M satsar en del på unga och modemedvetna, bland annat. Pch eftersom att min mamma, moster och mormor gillar marimekko så kanske dom kommer kriga på H&M efter störsköna plagg. Dom krigar inte för Cavalli till exempel. Jag tycker samarbetet är riktigt intressant. Det ska bli kul att se!

2007-11-20 @ 21:02:50
URL: http://www.thatshot.blogg.se
Postat av: Maritha

Den första tunikan var riktigt, riktigt snygg men jag klarar inte av kläder som skrynklar sig om man bara tittar på dem. Det skulle ge mig mentala problem innan jag ens lämnat lägenheten på morgonen.

2007-11-20 @ 21:11:43
Postat av: Annaa M

Karoline; ja, det blir intressant att se hur det blir. Nåt att kriga för eller ej! Fast samarbetet här gäller väl bara att Marimekko släpper till tygerna och H&M:s vanliga designers gör designers. Men vi får se!

Maritha; men det skillnad med material som har en naturlig skrynkling som linne och tyg som skrynklar för att de är av dålig kvalitet.
Dessutom skrynklar linnetyg mindre ju äldre det blir. Men jag vet att många har problem med linne just för skrynklingen.

2007-11-21 @ 00:46:37
Postat av: Evis

Den grå var verkligen snygg. Jag gillar att de har använt de där långa, starkt sluttande bystvecken som man annars inte ser så ofta idag. och manschetterna, men tyvärr vet jag precis hur sådant brukar bli på mig; mina armar är nämligen något korta.

2007-11-22 @ 08:46:53
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Evis; och jag vet precis hur det blir på mig, jag knäpper upp manschetterna och kavlar upp ärmarna en bit. Jag som vantrivs så i 3/4-ärm.

2007-11-22 @ 11:12:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0