Sluta missbruka ordet kurvig!

Ordet kurvig har allt oftare kommit att användas som ett allmänt förskönande ord för tjock. Detta är något som retar mig, eftersom det faktiskt inte är det kurvig betyder. Om man är kurvig har man stor skillnad mellan byst midja och höfter och det kan man ha vare sig man har storlek 36 eller 48, precis som man kan ha dessa storlekar och ha en rak kroppsform. För att göra det hela ännu något mer komplicerat kan man ju ha liten skillnad mellan byst och midja, men stor mellan midja och höft och tvärtom; det förstnämnda brukade förr kallas päronformad, men det ser man inte så ofta i tidningar; kanske för att man är rädd att såra någon?

Detta, att man inte vågar använda orden kraftig, eller mullig, som användes förr, innebär att de påståenden som ges när ordet används ofta blir helt felaktiga; eftersom råd om vilka plagg som passar naturligtvis är beroende av kroppsform och inte bara kroppsvikt.


Ett lysande exempel på detta är att kvinnor som beskriver sig själv som mulliga ofta får rådet att bära omlottklänningar, eftersom det "trollar fram" en midja. Detta är ett utmärkt råd om man har en rak kroppsform, men om man har just en kurvig figur så blir den antingen för lös i midjan om den ska passa över mage/höft och byst, eller så tajt över magen att varje valk syns. Har man stor byst ska man överhuvudtaget undvika omlottöverdelar eftersom de alldeles säkert möts en bra bit nedanför bysten och halva bh-n syns. Finns det någon kvinna med större byst som inte behöver sy ihop sina omlottoppar flera centimeter ovanför där de "egentligen" ska mötas?


Så, eftersom mullig inte automatiskt betyder kurvig och tvärtom så tycker jag att vi ska gå tillbaka till att använda just mullig eller kraftig när vi menar det och spara kurvig till de tillfällen vi verkligen menar det. Som kraftig blir i alla fall inte jag lyckligare av att ordet verkar vara så negativ laddat att man inte ens vill använda det.

/Eva


Kommentarer
Postat av: Lollo

Håller med, man är ju inte kurvig om man har en äppelformad kropp tex. Det måste ju finnas midja och höfter i alla fall för att man ska kunna vara det. tycker jag!

2007-11-24 @ 08:12:04
URL: http://froosh.blogg.se
Postat av: Evis

Och det beyder ju inte att det är bätre att var kurvig än att vara rak; utan bara att man ska skriva vad man menar. Jag skulle nog framför allt beskriva mig själv som kraftig: min bröstkorg mäter 92 cm i nederkant; det är lika stort som bystmåttet i storlek 40!

2007-11-24 @ 08:16:13
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Noemi

Jag är kurvig! På riktigt:). Jag har stor skillnad på midja och höft, mindre mellan byst och midja. Så jag skriver under avd du säger. Men få ser det, jag räknas ofta som smal (men det tycket inte jag, jag var 5 kg lättare innan barnen) men i alla fall. Jag är INTE rak i kroppsformen. Det är jätytevsårt att hitta byxor óch kjolar för antingen ör de för stora i midjan eller för små över höften. Hittat miss sixty-byxor jag vårdar ömt som passar och kjolar från St hlm passar bra typ. Men det är verkligen svårt! Ofta är klännaingar inte sydda för just "riktiga" kurviga utan sydda för eb rak kroppsform. Hopplöst för mig (jag drar 34/36 oftast, ibland 38 i klänningar som är alldeles för snäva, oftast 34 eller 36) så kurvig handlar inte om mullig!

2007-11-24 @ 09:08:33
URL: http://noemis.blogg.se
Postat av: Maritha

Jo jag vet hur det är med omlott. Jag gick på den myten men det innebär för mig att jag måste ha ett linne under för annars hänger min BH och delar av magen ut. Sedan har jag det lilla problemet att jag har jättekort överkropp så snörningen brukar kunna hamna halvägs ned på rumpan. Men jag är väldigt fin i klänningar med hög midja :)

2007-11-24 @ 11:59:36
Postat av: Annaa M

Karolina Skande, Aftonbladets sk modeexpert, går ett steg till när hon ska komma undan ordet tjock eller liknande, hon använder ordet "yppig". Jag är inte ett dugg förvånad, det är bara ännu ett exempel på hennes okunnighet. Yppig har bara med bröst att göra, som bekant.

2007-11-24 @ 14:33:24
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Evis

Annaa: Man skulle ju vilja att någon av de där tjejerna svarade henne: "men jag _är_ inte yppig, jag har a-kupa", eller något sådant.

2007-11-25 @ 11:13:30
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Elisa

Jag håller med! kurvig har inget med storlek att göra. jag var kurvig när jag vägde 58, jag är kurvig nu, 25 kilo senare. Stor byst, breda höfter och en midja som är smal i jämförelse.

Men jag har faktiskt två högt älskade omlottplagg som passar mig. En klänning och en topp, båda från LaRedoute. men generellt sett passar Redoute mig nästan jämt- deras kläder tycks vara tänkta för just kurviga damer. Och som tur är så är deras sortiment ganska väl anpassat för min smak. Man måste bara tänka på att ta en storlek större än normalt, för de är små i storlekarna.

2007-11-26 @ 13:37:09
Postat av: ebba

Amen o.s.v.. Jag har varken bröst eller rumpa och det hade jag inte när jag var ordentligt överviktig heller. För ett motsatt exempel, titta på Christina Aguilera i början av hennes karriär. Då var hon verkligen galet smal men hade ändå markerade höfter och en inte helt oansenlig byst. Det kan kanske rent av vara så att man lägger på sig runt midjan och tappar kurvorna när man blir tjockare, eller tvärtom att fettet lägger sig på höfter och bröst och förstärker kurvorna (Penélope Cruz verkar t.ex. ha denna enligt mig avundsvärda egenskap).

2007-12-19 @ 21:32:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0