Hamstra skor

Jag har hemskt mycket skor. Och nästan alla är inköpta det senaste året. Orsaken är helt enkelt att det förra hösten äntligen dök upp skor jag gillar i butikerna. Jag har nämligen väldigt bestämda åsikter om skor. Snyggast tycker jag att skor inspirerade av perioden 1900-ungefär 1950 är: med svängd klack och inte för spetsig tå. Och det är faktiskt en period i skomodet som inte haft någon riktig revival förrän nu. 1970-talets rundade tå med fyrkantig klack kom ju tillbaka på 1990-talet och 1980-talets spetsiga pumps var väldigt inspirerade av 1950-talet. (Taxklack! Varför??) Just rundad tå och pompadourklack, eller för den delen lite rakare, men ändå inåtlutande klack, som på 1940-talet har emellertid lyst med sin frånvaro. Ungefär till för två år sedan.

image152

Så nu tänker jag att det är tid att hamstra. En dag, och jag ser redan början på en förändring, kommer vi stå där med bara fula skor igen.


Alltså, jag vet att man påverkas av vad som är modernt och att ens smak ändras, men såna här utdragna, spetsiga tår tyckte jag och tycker fortfarande att de är skitfula. Och det kommer inte att ändra på sig.


image153

Jag är inte heller överdrivet förtjust i konklacken, som spåddes komma stort i höst, men den har inte slagit igenom så mycket som man trodde att den skulle göra. Och de kan jag kanske vänja mig vid.


En annan gång ska jag skriva om när jag slutade kämpa emot och lärde mig gilla kilklackar.

/Eva


Kommentarer
Postat av: Elisa

Jag håller med dig! Är det inte märkligt att dessa spetsiga gräsligheter ständigt verkar vara populära. Varför?

2007-11-30 @ 09:56:30
Postat av: Evis

De är dessutom en helt ny sorts spetsiga tår (om man inte räknar 13-1400-talet) eftersom de är utdragna långt utanför där foten slutar. Det gör det förvisso bekvämare än de vi hade i vår ungdom, där spetsen klämde ihop tårna, men det är ju så _fult_, ens fötter ser en halvmeter långa ut.

2007-11-30 @ 10:24:47
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: ingela

Haha, jag har precis tänkt samma sak !
Jag har också köpt mycket skor senaste 2 åren nu när de högklackade skorna går att gå i igen. Vi har en jättebra skoaffär i Mölnlycke, prisvärd och utmärkt service. Deras rea är onskefull :)
Skulle bara vilja ha högklackade skor som inte klapprar, det ekar å förskräckligt på jobbets parkettgolv.

2007-11-30 @ 10:48:12
URL: http://ingelasmobil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Så jäkla bekvämt är det inte! Jag har ju några såna där långsmala och det är lätt att man snubblar på dem. Man får dessutom se upp jäkligt noga på bussar. Har varit med om ett par gånger att jag sparkat framförvarande i hälarna utan att märka det!

2007-11-30 @ 10:49:10
Postat av: Marthe Glad

Oh. De 1910skoa er noe av det peneste jeg har sett på lenge.

Men jeg kan virkelig ikke fordra spisse sko, særlig ikke med stilettheler. De gir litt sånn "om du sparker noen i rompa, vil skoa sette seg fast" inntrykk, eller kanskje det bare er meg :P

2007-11-30 @ 10:53:45
URL: http://snusmumriken.wordpress.com
Postat av: Evis

Annaa: De är alltså inte ens bekväma? Vad är då poängen med att dra ut tårna en extra fem centimeter?

Ingela: Jo, klapprandet är ett problem. När jag går genom universitetets korridor (klinker) känns dt som att alla stirra på mig och som att jag är den enda kvinnan i hela världen som har högklackat.

Marthe: Nej, det är ine bara du, även om just den bilden inte dykt uppt i mitt hvud förrän du nämnde den.

2007-11-30 @ 11:04:20
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Anna skomakare

Jag håller helt med, långa spetsiga tår är fult! Speciellt när skons bärare har ganska breda fötter och förvandlar skons form till delfin-nosmodell...
Däremot kan jag gilla ett par pumps med spetsig tå, t ex ett par 50-talare. Det är just det där långa utdragna...

Anledningen till att skorna klapprar är att klacken är ihålig + att slitytan på klacken måste vara gjord av ett hårt material eftersom det inte finns så mycket att slita på. Har man bredare klack kan man alltid byta ut slitytan till gummi istället för plast.

Anna

2007-11-30 @ 11:15:39
Postat av: Annaa M

Evis; alltså, de är bekväma så till vida att man inte trycker ihop tårna. Nej enda vitsen är väl att få ut en riktigt lång tå. Ett annat problem finns också med den långa smala tån; den slits lätt.

2007-11-30 @ 11:16:13
Postat av: Elisa

Jag har alltid högklackat och klapprar glatt på. På mitt gamla jobb så hejade folk på mig utan att titta upp- de visste vem det var som kom. :-)

Obekväma och gigantiska- helt vansinningt. Det måste vara en kvinna med storlek 34 som designat dem- inget för mina 41:or. Om jag nu hade funderat på att ha sådana, vill säga.

2007-11-30 @ 12:53:48
Postat av: Maritha

Jag visade precis det här ämnet för min sambo så att han skulle förstå varför jag hamstar skor och för att visa att jag inte är ensam :) Han suckade och sa att fruntimmer inte är riktigt kloka och att han inte gick på det argumentet. Det må vara att jag inte är riktigt klok alla gånger men vem vill vara det hela tiden?

2007-11-30 @ 23:03:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0