Gördel med kupor?

Aftonbladets modesida skriver att nu ska underkläderna återigen vara som på mormors tid. Ett påstående jag inte kan låta bli att undra över. Hur det var med underkläderna då beror väl ändå på vems mormor vi talar om, och för den delen vad som avses med "hennes tid". Min mormor var till exempel 20 år 1941, medan Annaas mormor var det ett par decennier innan. Mina tonåriga barns mormor var 20 år 1966. Underkläderna skiljer sig rätt mycket mellan 1920 och 1966.
Men det var inte det jag skulle komma till, av texten framgår det att "mormors tid" enligt tidningen var på femtiotalet och då hade man, enligt Aftonbladet, "stela gördlar i siden med ringsydda kupor."

Gördlar med kupor?
Var då?
Man får anta att det är över skinkorna då?


/Eva

Kommentarer
Postat av: Elisa

*fnissar* En del kunde nog behöva det. För övrigt, om vi ska ortsätta vara besserwissriga, så tror jag att konstsiden var betydligt vanligare än siden under den perioden.

Min mormor som var född 1913 använde in bh förrän hon fick banr 1946- hon var helt enkelt alldeles platt innan. Så personligen skulle jag inte vilja ha underkläder som min mormor, eftersom jag inte är platt.

2007-12-01 @ 09:46:10
Postat av: Evis

Jo, konstsiden definitivt, för att inte tala om vanlig enkel bomull.

2007-12-01 @ 09:58:05
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Tihi, min mormor var född 1885.

Tänk att det ska vara så förbannat svårt att hitta rätt ord på något som faktiskt fortfarande finns i handeln! Återkommer i inlägg.

2007-12-01 @ 13:27:29
Postat av: Beth

Haha, eller hm? Låter märkligt, får jag säga.

2007-12-01 @ 14:57:58
URL: http://bettebett.blogg.se
Postat av: Rolf Larsson

Ingen skulle bli lycligare än alla män,om kvinnorna ville klä sig lite lyxigt och fint inunder.
Fram för vanliga strumpor och höfthållare.

2007-12-02 @ 13:46:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0