Bonnie och Clyde och modet

Annaa skrev om Bonnie and Clyde och det är ju en sådär riktigt ikonisk film. Den kom 1967 och det är mycket troligt att utan den hade det tidiga 70-taletsmodet sett annorlunda ut. Bortsett från mer kända företeelser som hippiemodet och Mary Quants tonårsmode fanns det under 1970-talet också oerhört mycket influenser just från 1930-talet, det årtionde filmen utspelar sig i. Tydligast syntes det nog hos brittiska modehuset Biba, men de var långt ifrån ensamma. Bilden nedan, som är från brittiska Vouge 1972, illustrerar det oerhört tydligt: en stark doft av 1930-tal, även om det också finns nya saker, som att byxorna slutar på halva vaden och de helt gudomliga platåskorna.

image66

Bilden är tagen av Jouvelle och jag har ärligt talat letat efter en ursäkt att publicera den; det är en av de vackraste modebilder jag vet.

/Eva

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Förutom byxlängden då...

2007-11-23 @ 12:40:50
Postat av: Tobias

Riktigt snygg bild faktiskt

2007-11-23 @ 12:45:36
URL: http://grymtroligperson.blogg.se
Postat av: Evis

Jag vet inte om kläderna är de vackraste, jag skulle känna mig jättekosntig i vida byxor, oavsett längd, men fotot är så vackert.

2007-11-23 @ 12:46:09
URL: http://omstil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0