Besserwisser

Vi har redan, i en kommentar till ett tidigare inlägg, slagit fast att både jag och Annaa har drag av besserwisser. Därför tänkte jag att man kunde skapa en egen kategori av inlägg med just namnet "Besserwisser". Och det här är det första: Jag har sedan jag på allvar började läsa kvällstidningarnas modesidor på nätet och modetidningar, för ungefär ett halvår sedan, hunnit reta mig ett antal gånger på skribenternas stora okunskap om det de faktiskt skriver om. Jag inser att man inte kan vet allt, men om man ger sig ut för att vara en expert bör man i alla fall ha lite koll, men så är alltså inte fallet. Jag illustrerar med tre exempel, två från en moderådgivare på en av kvällstidningarna och ett från en ledande modetidning. Nu ska sägas att dräkt- och modehistoria är ett specialintresse hos mig; jag skrev min avhandling om kläder under medeltiden och jag undervisar i dräkthistoria. Det betyder förstås att jag retar mig mer på sådant, men mycket lättare missar om någon har fel om moderna designers.
image15
1. Vid en chatt med moderådgivare frågar en något mullig tjej vad hon ska ha på sig på ett bröllop med "klädsel: kavaj". Rådgivaren svarar lite svävande och frågar om hon absolut vill ha kavaj på sig. Av svaret framgår att begreppet "klädsel: kavaj" inte är känt för henne.

2. Vid en annan chatt med samma moderådgivare frågar en kvinna om hattar och höstens mode. Rådgivarens svarar (korrekt) att höstens mode är influerat av "art deco" (1930-tal mest) och att typiskt för denna period är pillerburkshatten. Pillerburkshatt och 20- 30-tal ???

3. Det sista exemplet är något mindre graverande och handlar nog mest om ett slarvigt skrivsätt. I en artikel om BHns historia karaktäriseras 40- och 50-talets BH-ar med "Då skulle det puffas upp minsann". Och det skulle det inte. Det skulle lyftas något och puffas ut, men inte upp. BH-ar på denna tid hade vanligen helkupa, något som svårligen lånar sig till något större upp-puffande; halvkupan slog igenom på allvar först under slutet av 1960-talet. Och idag puffar vi mer än någonsin tidigare på 1900-talet. Skillnaden mellan den moderna BHn med halvkupa och BHn sydd efter 50-talsmönster är slående.

Det är inte på något sätt nödvändigt med kunskap i modehistoria för att skriva om mode, mycket av det bästa är skrivet av entusiaster, men en person som utger sig för att vara expert har i alla fall jag svårt att ta på allvar när de med sådan självsäkerhet avslöjar sin okunskap.

/Eva

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Evis; tihi, jag älskar den där med kavajen! Jag har testat på mina flickor, 17 och 18, de säger samma sak, man VET vad som menas med klädkoder på inbjudningskort, att det är mannens kläder man utgår ifrån.

Lustigt nog tycker jag Magdalena Ribbings klädråd oftast är mycket bättre än de som de där tjejerna ger, och hon utger sig inte för att vara någon modeexpert. Om någon skulle fråga MR "kan jag ha mina rosa converse i vår" kan jag ge mig fan på att hon inte skulle göra en utläggning om att pink is the new black eller så utan säga något om "ja om du tycker det känns rätt till din övriga stil, men tänk innan du bär dem på t ex disputationsfest till sidenklänning på att de av vissa kan uppfattas som enkla sportskor". Eller så skulle fan flyga i henne och hon skulle svara som dotter föreslår; "ja förutsatt de inte luktar så mycket kattpiss att det besvärar omgivningen".

2007-11-14 @ 10:47:19
Postat av: Noemi

Jag fnissar med! Bevaremig väl, en modeblogg jag följer förresten:)): Men den här är heeeelt annorlunda!

Vet ni, man behöver inte ens vara påläst på just klädhistoria för att märka felen. Det går alldeles utmärkt med historieintresse och konst för att veta detta med Art Deco od! Kunskaper om arkitektur och målning.

2007-11-14 @ 11:51:24
URL: http://noemis.blogg.se
Postat av: Evis

Noemi: Jo så är det förstås, men jag försökte vara lite generös. Och just vilka hattar som var populära i varje decennium får väl ses som en specialkunskap.

2007-11-14 @ 12:10:23
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Önskar jag haft en scanner så kunde jag visat min kusins bröllopskläder från 50-talet. Den ljuslila pillerburken gick ned i en liten snibb i pannan! Yes hela stassen var i ljuslila nylonspets. Bolero och ballerinalängd! Ljuvligt...

2007-11-14 @ 16:38:46
Postat av: Evis

Låter faktiskt ljuvligt, helt seriöst.

2007-11-14 @ 17:55:36
URL: http://omstil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0