Aldrig utan min halsduk

En stor glädje för halvgammal halvfet som idag känner sig rätt så hel vad beträffar både det förra och det senare är att en grå måndagsmorgon då natten blivit kort bara ha fem meter till jobbet. Man slipper gå ut just i det gråa. Man slipper tänka på kläder annat än för värme.

En stor nackdel är att den naturliga motionen uteblir. Det är en av orsakerna till det halvfeta tillståndet.

Arbetsklädseln utstrålar möjligtvis en viss dekadens. Ett par randiga snickarbyxor av spanska märket La Brigada International, de är nog egentligen favoriterna på min klädlista. Några lager bomullstrikå upptill med den ljusgrå långa från Ellos ytterst, röd sidensjal om halsen. Inte utan min halsduk. Utom möjligtvis någon månad om sommaren. Men inte den här sommaren. I år kommer jag att ha burit någon typ av halsduk 365 dagar. Halsduk är ett bra plagg, man kan om inte annat sitta och plocka på den när man inte har något annat för sig. Jag har ägt många, men faktiskt slitit ut de allra flesta av dem. Till exempel min fasters gamla sidenfyrkanter. Halsduk kan också vara fyrkantig sjal. På 70-talet köpte jag sjalar i gamla Sovjet och i Polen av utsökt kvalitet, särskilt den ryska. Jag har vårdat dem ömt under oanvända perioder. Så därför har de kunnat gå omkring som nya på Stockholms gator de senaste åren, burna av mina döttrar.

Så det är väl ett gott råd som något att ge; släng aldrig bort en sjal om den inte är utsliten eller helt hopplös i kvaliten, dvs för styv för att både falla snyggt och kännas behaglig. Min mamma har redan givit tillbaka några som hon fått av mig i present men känner att hon inte kommer att ha på sig mer. Man vet aldrig vem som kommer att gå omkring i dem. Kanske rent av jag.

Annaa/

Kommentarer
Postat av: Maritha

Så sant så sant. Sjalar och halsdukar är nästan ett måste för att känna sig klädd större delen av året, att vara utan halsduk är att som att gå utan trosor (som iofs en hel del människor gör). Eftersom jag är en av de som vägrar visa mig ute med bara överarmar så är en sjal oöverträffad på sommaren, ser ni en +30 i stockholm som envisas med kofta eller sjal mitt i sommaren så är det förmodligen jag.
Jag har precis köpt en underbar rysk sjal men jag är inte riktigt säker på när jag ska använda den, den är ju så sinnessjukt stor, 150cm, men snygg är den.

2007-11-19 @ 12:41:02
Postat av: Annaa M

Maritha; så där stor var min också, jag hade den lite gammaldags över axlarna utanpå kappan som man hade då, men min dotter har den snyggt draperad några varv runt halsen. Är den bara mjuk nog så går ju det bra.

2007-11-19 @ 14:15:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0