Vad ska jag ha på mig på nyårsafton?

Som jag skrev tidigare hade jag redan bestämt mig för att ha en svart spetskjol, och till det svarta strumpbyxor och skor. Sen hade jag två olika idéer vad det gällde topp och bälte:

image416

Den vänstra är toppen jag köpte på rean på Zara, den högre den jag bytte till mig på Fashion Swap på Världskulturmuseet. Nitbältet har jag haft sen 80-talet, jag kan inte ens komma ihåg var jag köpte det; jag har annars bra minne för sådant. Det rosa lackskärpet kan jag ha fått som barn, för jag har inget minne av att ha köpt det.
Vad tycker ni? Maken tycker: "inte halsbandet".

Det här är också ett utmärkt tillfälle att påpeka en lite speciell grej med min anatomi. Om ni tittar alldlees ovanför bältet och kjolkanten så ser ni att det liksom "bubblar ut" där. Det är inte, som man skulle kunna tro, hull som väller upp ovanför ett för hårt åtdraget bälte, utan min bröstkorg och de nedersta revbenen. Bältet sitter inte åt hårt alls. Jag har en mycket bred bröstkorg och den vidgar sig neråt och står ut kraftigt. Det gjorde den redan innan jag fick barn, men det är klart att den blivit ännu större efter att en av tvillingarna ägande sig åt att pressa in sin rumpa där i ett par månader. Jag mäter nu 83 cm alldeles under brösten och 93 vid nedersta revbenen.

Det här skulle förstås kunna få mig att för evigt undvika att markera midjan, men jag ser det mer som en av de där egenheterna min kropp har för sig och som jag får leva med (som att dess immunförsvar angriper lederna och så) och fortsätter med bälte i midjan.

/Eva

Kommentarer
Postat av: sofia dahlén

för det första tycker jag att båda kombinationerna är jättefins, bältena lyfter verkligen outfitsen från fina till riktigt genomtänkt snygga. Men jag kan nog hålla med maken om halsbandet, det ser jättesött ut men jag är inte helt övertygad om kombinationen :) Jag skulle tagit en silverkedja med något fint hänge på eller nåt. Men det kanske är jag (och maken) som är tråkig?

2007-12-29 @ 20:43:11
URL: http://www.conspicere.se
Postat av: Evis

Sofia: Nej, jag tror att du och han har rätt. Det är väldigt speciellt och kräver speciell klädsel i övrigt.

2007-12-29 @ 20:53:04
Postat av: Kajsa

Jag håller nog med Sofia och maken. Fast jag blev liksom väldigt förtjust i halsbandet! Skulle ju kunna bli hur coolt som helst till något annat. Men just till nyår kanske du ska testa just något lättare, i silver? Men annars diggar jag nog den turkosa och svarta varianten bäst tror jag?! Hmm. Dessutom tycker jag att det är vackert med lite annorlunda kroppsform. Alla kan ju inte vara stöpta i densamma liksom heller. :)

2007-12-29 @ 21:07:55
URL: http://aenigma.blogg.se
Postat av: Evis

Kajsa: Här finns en närbild:
http://omstil.blogg.se/1197707865_mitt_finanya_halsband.html

2007-12-29 @ 21:21:36
Postat av: Maritha

Jag gillar den första, det är mer färg på den och du passar i färg + att halsbandet är jättefint till.

2007-12-29 @ 22:34:39
Postat av: Sandra

Ett tips från mig är att inte försöka se ut som en 16 åring på din stil. Försök istället klä dig som någon i din ålder. I mina ögon ser det bara ut som att du försöker se cool och hipp ut, men inte lyckas. Ett tips till vad du skulle kunna ha på dig är ett par tajta mörkblå jeans och ett vitt ribbat linne. Varför folk vänder sig om och snackar bakom din rygg på stan är nog för att de tycker att du ser rolig ut, inte för att du klär dig snyggt. Om man klär sig snyggt lägger folk inte direkt märke till en, då flyter man in. Så är det i alla fall i Stockholm. Men ha det bra ändå, och försök ändra dina försök till en egen och orginell stil, tro mig du misslyckas.

2007-12-30 @ 01:12:41
Postat av: Annaa M

Sandra; hi hi, ha ha, ho ho... jag förstår din poäng, fast den är förfärligt trist, men vem har sagt att Evis vill flyta in? Om du följt vår blogg så borde du sett att en av våra huvudpoänger är just den mot normen som säger vad man ska ha och inte ha vid en viss ålder.

2007-12-30 @ 01:32:12
URL: http://www.omstil.blogg.se
Postat av: Evis

Sandra: Precis som Annaa säger. Jag har absolut inget emot att folk pratar; fast det gör de inte, ett gäng människor som observerar mina strumpbyxor är inte lika med att folk talar bakom min rygg.

Och jag har absolut inget intresse av att flyta in, kanske i synnerhet inte i Stockholm, svenskor klär sig i allmänhet hemskt tråkigt. Det är faktiskt hemskt underhålllande att du uppmanar _någon_ att sluta försöka ha en originell stil.

Vita ribbade linnen blir det inga heller, ribbat töjer ut på sig på ett hemskt oklädsamt sätt om man har stor byst, men det vet du kanske inte?

Och, som sagt, åldersfascism är vi emot.

2007-12-30 @ 10:22:39
URL: http://omstil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0