Snygg och snäll klädsel

Snäll ska man vara så här i juletider, och egentligen ska man väl vara det alltid. Emot miljön och mot dem som arbetar i textilindustrin kan man vara snäll genom att välja kläder i mindre miljöpåverkande material och som tillverkats under schyssta förhållanden. Och man kan vara snygg ändå, som jag vill visa med nedanstående förslag på klädsel. En del (klänningen och skorna) har varit med tidigare och en del är nytt.

image355
Klänningen går ju utmärkt att kombinera med jeans, som ett slags långt linne; den hamnar en bit ner på benen vilket faktiskt är en klädsam längd för de flesta kroppsformer. Ekobomull.
Jeansen är från JC och faktiskt märkta med Svanen (den nordiska miljömärkningen). Det var därför jag valde just dem, de som inte känner Annaa från henens andra blogg vet kanske inte att hon jobbt med miljömärkning och Svanen längre än någon kan komma ihåg. Ekobomull
Koftan är i 80 % ekobomull och precis som klänningen ett bra exempel på att ekologiska och rättvisa kläder inte behöver vara tråkiga och otrendiga.
Eftersom jag är en stor anhängare av roliga strumpor valde jag att ha med ett par i mönstrad ull istället för hampa eller ekobomull. Ull är också ett bra material till sockor eftersom den håller värmen även när den är våt och tar åt sig mindre smuts och lukt än bomull. Man kan ha dem lite utanpå smala jeans så att det snygga mönstret syns. Om man vill.
Skorna är de ascoola som Annaa hittade på Minni och som är gjorda i hampa och återvunnet gummi.
Jackan är i ylle och precis på gränsen till för alternativt för min smak, men jag gillar kombinationen av mörkt och ljust ylle och jag tror att med rätt kläder i övrigt skriker det inte skogstomte om en.

/Eva

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0