Rädd för "Gina-tjejen"

I samband med att svenska succémodekedjan Gina Tricot valdes till årets modekedja av en branschtidning veckan gjordes flera intervjuer med sonen till grundare, marknadschefen Victor Appelqvist. I en av dem lyfte han fram betydelsen av företagets ansikte utåt: den norska modellen Pernille Holmboe. Hon förkroppsligar enligt honom det som Gina Tricot står för; hon är den glada, lekfulla Gina-tjejen.

Jag kan uppriktigt säga att Gina Tricots reklam med Pernille var den helt dominerande orsaken till att jag inte besökte Gina Tricot förrän min kompis Inger i våras visade mig att det faktist fanns lite roliga kläder, och i vår storlek. Jag tycker att just TV-reklamen, och det var väl i princip den jag hade sett, förkroppsligade den extremt tråkiga "basplaggs-fixeringen" i Sverige och att "Gina-tjejen" var skrämmande, nä, är skrämmande!

Hon är så himla lång och smal och blond och käck att jag absolut inte kunde föreställa mig att det skulle finnas något för oss som inte varje söndag börjar dagen med att städa hela hemmet för att sedan göra i ordning en hälsosam matsäck (groddar, ingen varm choklad) och dra med make och barn ut på en hälsosam skogstur. Gina-tjejen ser ut som att hon aldrig druckit en pilsner, som att eventuella barn kommit till genom obefläckad avelse, som att hennes hem är fläckfritt och som att hon aldrig, aldrig är trött. Av reklamen drog jag slutsatsen att Gina bara var till för riktigt smala övermänniskor över en och sjuttifem. Nu var det ju inte så, de flesta av deras kunder verkar vara helt normala tonårstjejer, men reklamens intryck var så starkt att jag aldrig ens övervägde att kolla vad som fanns i en Gina Tricotbutik förrän jag blev "medlurad".

/Eva

Kommentarer
Postat av: Maritha

Gina-tjejen är väll det ideal som för på oss flickor/tjejer/tanter, "kåt glad och tacksam" så att säga. Perfekta älskarinnor som aldrig säger nej men samtidigt är oskuld, perfekta hemmafruar med skinande rena golv och maten på bordet när maken kommer hem och perfekta kollegor som aldrig säger nej till obetald övertid.

2007-12-14 @ 13:45:33
Postat av: ingela

Hahaha, du är rolig Maritha !
Ska försöka med det hemma och se om det ger resultat :)
Jag har heller aldrig varit på Gina Tricot, menar du Eva att de har xl ?
Fast snart kommer jag nog i large, jippie !
Mellandagsrean here I come :D

2007-12-14 @ 17:39:41
URL: http://ingelasmobil.blogg.se
Postat av: Evis

Jo, visst har de XL. Och jag tvivlar påa tt du är större än jag; du har mycket mindre skelett.

2007-12-15 @ 15:42:05
URL: http://omstil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0