Nedklädda svenskar

Funderade på om det stämmer, det där med att svenskar inte klär upp sig i onödan ens när de har möjlighet. Utom en del fjårtisar i olika åldrar då som ser ut som de ska på nattklubb i Tallin när de bara ska till skolan. Men för övrigt? Ja, jo...

Blev lite förvånad på bröllopet i Spanien förra sommaren. Bruden hade långt vitt, brudgummen benfärgad kostym med lång kavaj och slips i samma färg (kanske spanskt mode, vad vet jag!). Gästernas klädsel var "valfri". Vilket innebar att de spanska gästerna överglänste varandra i färg, glitter och glamour! Särskilt de medelålders damerna. Brudgummens mor var klädd i strålande gult, blommor broderade på siden i perfekt skärning, hans gudmor i ett av de häftigaste korsettliv jag sett till en svepande lång kjol. Och svenskorna? Jo, det fanns undantag, men påfallande många plagg typ enkla bomullsklänningar från Lindex, korta naturligtvis. Typiskt nedklädda svenskar helt enkelt. Lite obegripligt.

Och vi? Kan skådas på bilden. Min är i sidencrepe från Naf Naf med en extra kjol under så det blev långt. Dotters hemsydd, polyesterchiffong med flera lager under den vida kjolen, spännande gallerrygg, Son i byxor från Cheap Monday, kavaj Top Shop och skjorta Jack Jones. Mitt huvud tappade jag när vi sprang genom kullerstensgatorna från baren där vi satt så länge vi kunde för att se fotbolls-VM. Nä, klänningslivet hade åkt pinsamt på sned, det vill jag inte visa.

                                           Annaa/ 

Kommentarer
Postat av: Elisa

Jag ska på bröllop med klädkod smoking på Lördag- äf ganska nyfiken på hur det kommer att tolkas. Själv ska jag ha hellång 40-talsklänning i midnattsblått, glittrigt tyg från 60-talet. :-)

2007-12-04 @ 15:50:11
Postat av: Annaa M

Elisa; det låter jättefint! Smoking är ju helt accepterat som bröllopsklädsel numera, men du har rätt, det är alltid intressant att se hur damklädseln blir till det.

2007-12-04 @ 16:53:50
Postat av: Amanda

Jo det är trist att "vi svenskar" klär ner oss när det är så kul att klä upp sig!

2007-12-04 @ 18:28:17
URL: http://amandass.blogg.se
Postat av: Amanda

Svar: Okej, tack så jättemycket för tipsen!

2007-12-04 @ 18:59:38
URL: http://amandass.blogg.se
Postat av: Evis

Klänningen ser jättesnygg ut.

2007-12-04 @ 20:22:29
URL: http://omstil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0