Mormors korselette?

Så här ser det alltså ut, den typ av plagg som i Aftonbladet kallas gördel med kupor och när det introducerades inte fick något eget svenskt namn utan ärvde det engelska corselette. Ja, mina barns mormor 90, började använda dessa plagg på 60-talet tidigast. Innan dess var det delade plagg som gällde, korsett och lång behå. Samma mormor retade sig länge på att min syster, farmor sedan 80-talet, mycket tidigt valde att avstå från dylika plagg. Döda har de dock aldrig varit, de har funnits i varenda postorderkatalog och i handeln. Bilden tagen från engelsk onlinefirma.

                               image173       Annaa/

Kommentarer
Postat av: Evis

Jag har ärvt några sådana. Problemet har dock varit att antingen har mina bröst varit för stora för resten av korseletten eller så har resten varit för stort.
Längden är också ett problem, eftersom de jag ärvt var av den sortens som var hosydda i grenen, som en body. jag har så hemskt lång överkropp är allt som liknar en body en dålig idé.

2007-12-01 @ 13:47:53
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Evis; fast de hade väl tryckknappar så man slapp ta dem av och på vid varje otabesök?

2007-12-01 @ 14:17:53
Postat av: Evis

Jag kommer inte ihåg hur det var med det; de hade i alla fall dragkedja fram.

2007-12-01 @ 14:36:19
URL: http://omstil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0