Julklänning 2

Julaftonsklänning eller inte, det är alltså frågan. Själv skulle jag känna mig väldigt dum och frusen om jag satte mig till bords i vårt kalla kök och åt julmat i något litet rött blankt fodral med tunna axelband.

Men jag skulle faktiskt vilja ha tillbaka min gamla röda hemsydda klänning i Marimekkotyg! Mörkröd botten enkelt blommönster i grått och grönt. Jag fick tyget i julklapp den första julen jag vägrade fira jul med familjen, 1975 tror jag, och den hängde med många jular. Och andra tillfällen också förstås.

Året innan hade jag sytt en lång kjol av mörkgrön provencalsk bomull med klassiskt mönster i rött att ha till julfester och julafton. Hade en mörkröd tröja från Blommor&Bin till. Min svåger sa att jag såg ut som ett strekt från sidan i den klädseln. Jag gick upp på vågen för att kolla hur det var med den saken och konstaterade att jag snarare gått upp i vikt från ca 56 till 59. Jaha, tänkte jag, skit samma, det sticker ju inte ut en massa magfläsk i alla fall! Sen tittade jag efter en gång till och insåg att vågen stod på 49. Jag hade gått ned 7 kilo utan att märka det! Jag tror det säger en hel del om både tiden och mig själv. Inte fan höll man i de kretsar jag umgick på och snackade mått och vikt och storlekar. Inte var det så jäkla noga om jeansen satt helt perfekt. Men jag köpte faktiskt några jeans i rätt storlek följande vår. 28. Idag låter det obegripligt att någon som var 165 cm och vägde 49 kilo och dessutom hade rätt smala höfter hade den storleken, men jag tror faktiskt jeansstorlekarna var annorlunda då.

Mina flickor hade förr mycket idéer om julkläder när de var små. Äldsta, som är den minst modeintresserade, hade länge en julkjol sydd av ett gardintyg från Åhléns, blått med tomtar och snöflingor. Omkring 5-6 var hon när hon fick den. Hennes lillasyster brukade se till att ha något rött. Med henne vet man aldrig, hon kan plötsligt komma ut ur sitt rum i de mest oväntade munderingar. Om vi har kvar vår blogg i påsk ska jag visa en några år gammal påskotufit.

Själv ska jag fundera över om kanske reaklänningen (35 kronor) från Weekday kan kompletteras med något jullikt imorgon!

Annaa/

Kommentarer
Postat av: Evis

Jag vill gärna se reaklänningen.

2007-12-23 @ 19:38:52
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Absolut! Den är i supersyntet, men vad kan man begära för 35 kronor. Tar en bild i natt eller imorgon förmiddag.

2007-12-23 @ 20:32:47
Postat av: Telefonissan

Detta skall min dotter ha på sig imorgon. Lyckades hitta en som var skapligt mönsterpassad...

http://www.lindex.se/Products/ImageZoom.aspx?prodid=928779&color=928783&file=ProductImages/S0000005944293_F_W40_071018145817.jpg

2007-12-23 @ 22:27:38
Postat av: Evis

Ooh! En sån vill jag ha till Maja också! Kanske till nyår, för inte ger jag mig ut och handlar imorgon.

2007-12-23 @ 22:29:23
URL: http://omstil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0