Ibland har plagg en mening

Alla plagg är förstås laddade med någon form av mening; denna tolkas och omtolkas av alla: från designer till bärare till den som ser plagget på någon. Men jag tänker här på plagg där det finns en tydlig och avsiktlig mening i själva plagget.
Ett exempel är de t-shirts med Che Guevera-tryck som fått så många borgerliga skribenter att upprört ta till brösttoner om att ungdomarna minsann inte förstår vad de går omkring med på magen. Jag tycker kanske att de, från sin synvinkel, borde vara mer upprörda om ungdomarna som har Che Guevara på tröjan har det för att de faktiskt vill ha ett socialistiskt samhälle, vilket jag vet att många av dem gör.
Ett annat plagg som gärna bärs av ungdomar och som nu blivit en slags modeaccessoar bland folk som knappast vill förknippas med de gamla vänster-vibbar som den gav förr är Palestinaschalen. Hur modern den må vara är den faktiskt inte ett plagg utan mening; att bära den är att tydligt ta ställning för det palestinska folket i konflikten i Mellanöstern.
image192
Just Palestinaschalen är förresten ett intressant exempel på hur betydelsen av ett plagg både kan behållas och samtidigt delvis omtolkas i en ny kulturell kontext. När jag var runt tjugo var det vanligt med Palestinaschalar i den subkultur jag umgicks och vanligen bars de röda av kommunister och de svarta av anarkister/ungsyndikalister - den svarta fanan är ju den anarkistiska och den röda den socialistiska. I Palestina bars, i alla fall på 90-talet, däremot de svarta främst av anhängare till Fatah, Arafats parti, de röda av kommunisterna och Hamas och Hamas bar gröna. Rött är alltså samma signal, medan svart inte alls var speciellt radikalt i Palestina. (Mer om palestinaschalar på wikipedia. Jag har dock min info från mitt ex nya fru, som vistats mycket i Palestina)

Betyder detta alltså att t ex Elin Kling, modeskribent på den svårt (själv)överskattade internettidningen Stureplan.se stödjer de palestinska kommunisterna? Om inte kanske hon skulle ta och sluta bära Palestinaschal? (Jag inser att jag nog påminner Anna väldigt mycket om hennes framlidne make nu.)
Det här ska inte ses som gnäll för att någon snor "min" gamla subkulturs attribut - när mainstreammodet i och med grungevågen "snodde" Dr. Martens var det en annan sak, även om folk gnällde över det. Dr. Martens är ett plagg som i sig inte hade en uttalad mening, till skillnad från Palestinaschalar och tröjor med politiska tryck - jag menar jag skulle ju inte ta på mig plagg som signalerar politsika åsikter som jag inte har, som en t-shirt med till exempel Pinochet på, hur grafiskt tilltalande eller modern den än var.

/Eva

Kommentarer
Postat av: Maritha

Mamma fick en äkta röd Palestinasjal av sin radikala syster nån gång på 70-talet. Den hamnade på matbordet som julduk så jag har ätit mina barndoms julmiddagar på en Palestinasjal :)

2007-12-02 @ 19:24:35
Postat av: Evis

Min ingifta farbror arbetade i Saudiarabien i slutet på 70-talet och hade med sig en hem. Sen när han skulle vara tomte fanns ingen tomteluva, utan schalen, som ju var röd, åkte på ihop med grötrocken. Eftersom han hade svart skägg och var solbränd, blev väl intrycket mer en jul-Yassir än en jultomte.

2007-12-02 @ 19:28:03
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Maritha

Det låter ju lite kul med en jul-Yassir :)

2007-12-02 @ 19:31:53
Postat av: Älvan

"Om stil" i P1 hade ett helt program om palestinasjalen i våras vill jag minnas. Mycket väl värt att leta fram och lyssna på.

2007-12-02 @ 20:09:45
URL: http://aelvan.blogspot.com
Postat av: Evis

Älvan: Tack för tipset!

2007-12-02 @ 20:11:35
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Telefonissan

I Mellanöstern har denna huvudbonad -keffiyeh- inte i grunden en självklar koppling till Palestinier, snarare till beduiner och den arabiska identiteten. Det är ett ytterst funktionellt plagg mot olika slags väder i ökenområden.

Vi vet ju hur Arrafat gjorde symbolik av keffieh, men jag undrar i hur många länder den blev någon slags allmänt plagg bland vänsterfolk förutom i Sverige och bland amerikanska universitetsungdomar?! Mina engelska vänner har iaf ingen aning om vad en "palestinaschal" är (i översättning alltså).

Det ytterst diplomatiska kungahuset i Jordanien (med ursprung i Hashemitiska beduiner) använder flitigt svart keffiyeh. Troligen ytterst smart för att få med sig den palestinska befolkningen.

(F.ö. har den senaste kungen äktat en palestinska och henne skulle man gärna ägna ett eget kapitel i en blogg "Om Stil". Hon är den vackraste o stilfullaste kvinna jag sett!)

http://en.wikipedia.org/wiki/Keffiyeh#Palestinian_national_symbol

2007-12-02 @ 21:30:31
Postat av: Telefonissan

Rättelse: Kung Abdullah II använder den röd-vita eller bara en vit. Nog om detta :-)

2007-12-02 @ 21:39:33
Postat av: Evis

Telefonissan: Tack för ytterligare upplysningar. Jag vet ju att den används generellt som symbol för arabisk identitet, men ville inte skriva för långt. Men det är väl knapast det Elin Kling mfl vill utrycka heller ;)

2007-12-02 @ 21:56:52
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Telefonissan

Svävade nog ut på en liten käpphäst där... Men undrar ärligt om den var utbredd som symboliskt politiskt plagg i andra europeiska länder under 1970/80-talet. Någon kanske har referenser t ex Annaa?

2007-12-02 @ 22:09:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0