Fickdiskrimineringen

Erin, den amerikanska bibliotekarien och klänningsfanatikern som har bloggen A Dress a Day (länkad till höger) skrev igår att "så länge hon inte utvecklades till ett pungdjur skulle hon alltid ha fickor i sina kläder". Och det går ju bra, så länge man syr sina egna kläder (och vet hur man sätter i fickor, en av orsakerna till att det sällan är fickor i mina kjolar är att jag tycker det är knepigt att få till fickor bra), men om man köper sina kläder, då blir det genast svårare att leva efter det mottot.
Kläder sydda för kvinnor har nämligen ett underskott av fickor: Kjolar sys ofta utan fickor, därför att de hänger snyggare över höfterna och magen utan fickor, och detsamma kan faktiskt gälla jackor och kappor också. Min 60-talskappa har till exempel inga fickor. Jag antar att det är för att hindra folk från att proppa fickorna fulla med sådant man har i fickor: plånbok, nycklar, näsduk, en pocketbok och ett par extra vantar till exempel, och därmed förstöra plaggets fall och linje. Men kan någon förklara varför kavajer för kvinnor, till skillnad mot kavajer för män saknar innerficka???
Det är knappast för att den skulle puta ut och se ful ut på kvinnor, men inte på män. Innerfickan är ju sydd som den är för att det som ligger i ska hamna ungefär i midjehöjd och därmed inte synas från utsidan eftersom man går in där, och där finns det ju ännu mer plats hos kvinnor än hos de flesta män. (Jag talar här om normala kavajer i stumt tyg, inte de där snortajta kavajerna i stretchmanchester som sågs på snart sagt var kvinna förra och förrförra året.) Det är faktiskt ren och skär fickdiskriminering.

/Eva

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Evis; ett riktigt galet exempel på ficklösa kläder för kvinnor är att många damjackor avsedda för jakt och sålda för dyra pengar i jaktbutiker saknar den obligatoriska fickan för kommunikationsradion!

2007-12-06 @ 09:39:28
Postat av: Maritha

Jag fick en kappa när jag fyllde år med "ficklock" men inga fickor. Det är ju inte helt ovanligt att fickorna är igensydda när man köper kappen men här fanns det inga fickhål, bara två lock som hänger på höfterna. Inte konstigt att man alltid måste släpa på en handväska.

2007-12-06 @ 13:05:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0