Dagens inspiration

Jag var ju på jeanssutställningen på Röhsska i fredags. (Passade även på att se "trendspaning 2008" innan den stängde igår). Mest spännande tyckte jag att Ulrika Sandströms klänningar och kjolar i denim, inspirerade av rockartisten PJ Harvey,  var. Det andra var ju mest... jeans, varken mer eller mindre.
Mest inspirerande var dock inte någon av de moderna utställarna utan den här bilden (beskuren), från filmen Farlig kurva från 1952; den första svenska filmen om "dagens vilda och depraverade ungdom."

image333
Bild ur boken "Älskade jeans" av Tanya Lloyd Kyi ochAnna-Stina Lindén Ivarsson

Notera de stora lösa jeansen, som de såg ut på 50-talet och att minst en av tjejerna har gylf fram, något som länge ansågs som väldigt oanständigt på dambyxor. Nu är det ju uppebart att det här inte är några fina flickor: de har inte bara jeans utan även njurbälten ovanpå sina polotröjor. Det är förstås inte autentiskt svenskt 50-talsmode, jeansimporten var länge så begränsad att de flesta inte fick tag i några i alla fall, utan en kostymörs idé om "dåliga flickors" klädsel.
Jag funderar på om det här är något för mig, eller om jag är för kraftig för att det ska se snyggt ut. Inte ett njurbälte alltså, utan ett brett vanligt bälte. Breda, nästan korsettliknande bälten är ju väldigt inne nu och jag gillar det, men att bära det till jeans så här vore lite nytt. Eller gammalt då, 55 år gammalt.
Vi får prova, men inte idag när jag känner mig tjockast i världen efter en orgie av pajer och hemgjord marsipan igår.

/Eva

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Schysst bild. Men det måste ha varit varmt med det breda bältet över en tjock tröja. Jag blir varm bara av att kolla på bilden... =)

2007-12-19 @ 11:41:13
URL: http://whythis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0