Tanten och hennes balkong

För dem som känner mig privat är det ingen hemlighet hur nöjd jag är med att i förra veckan äntligen ha tagit tag i att fixa fint på balkongen. Vi har nu bott här i två år och den matta som den tidigare hyresgästen lämnade efter sig var i ännu sämre skick nu än då och rent allmänt ville jag ändra saker.

När vi precis hade flyttat in orkade jag inte med något utan ställde bara min gamla lagerhylla som jag haft mot en vägg på den gamla balkongen mot österväggen, även om den till hälften består av ett fönster till vårt sovrum. Ifjol hade jag giftstruma och var inte heller i form för att fixa till det mer på balkongen än att plantera lite.

Men i torsdags, med en rejäl förkylning på ingång rev jag ut mattan och skrubbade det målade betonggolvet efter att Rickard först dammsugit - där var det smutsavlagringar kan jag säga. På fredagen sågade jag hyllan i två delar, så att jag nu har två låga hyllor att ha blommor på samt planterade äntligen om de tre tomatplantorna som jag fått av Blåva Annas mamma för två veckor sen.

Sen köpte jag och Inger en ny balkongmatta, denna gång med dränage, på Bauhaus i lördags när vi hade åkt till Stoff&Stil för att köpa tyg till en klänning som jag ska sy åt henne. På söndagen (nu ännu mer förkyld och med tappad röst) klippte jag till mattan och tog ut alla möblerna som jag förstås fått bära in för att kunna lägga ut mattan och sen gick jag och Maja och köpte blommor och kryddväxter och planterade om så många som vi hade jord till.

Jag har sen dess tillbringat en väldigt stor del av den tid jag är hemma på balkongen. Och hemma har jag ju varit, eftersom jag är gruvligt förkyld; det gick vidare upp i bihålorna och jag hostar otäckt och mycket jobbigt. Jag var dock på genushistoriska seminariet idag, där jag bland annat träffade Ullah, så jag var ju tuvngen att ta på något annat än t-shirt eller morgonrock. Detta något blev min förhållandevis nyssydda blå kjol, en Lindexblus med tre år på nacken, koftan som jag ärvde av Monikas granne, ett par sandaler från Stadsmissionen förra sommaren och min nypiffade hatt.


Hatten hade jag dock inte på mig på seminariet.

Vad det gäller balkongen återstår nu att köpa en blomlåda till hållaren på räcket och ett par stora krukor till som vi kan så sallad och sockerärtor i, ska bara komma iväg till Ica Maxi någon dag.

Kommentarer
Postat av: Ullah

Synd att du inte hade med hatten på seminariet!

2012-05-30 @ 21:00:53
Postat av: Evis

Det känns mer som en hatt för utomhusbruk.

2012-05-30 @ 21:05:12
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Louise

Ambitiöst! Har ställt två krukor utanför dörren och är stolt bara för det

2012-05-31 @ 20:47:41
Postat av: Isis

Jag vill göra om vår balkong med! Men det får nog bli ett semesterprojekt.

2012-05-31 @ 22:16:36
URL: http://fortieswardrobe.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0