En hatt?

Eller kanske mer en slags klut? I vilket fall köpte jag häromdagen fyra mönster ur brittiska tidningar från 1940-talet på eBay. Varav en var den här. Texten säger att man ska bära den "med självförtroende, som en hatt" och det tänker jag visst göra, även om man nog snarare kan beskriva den som en slags tillskuren klut av ylle. Man kan göra en liten turban av den också om man knyter den på annat sätt.

Precis som med de flesta moderna mönster (i synnerhet i tidningar) så blir det inte lika snyggt när man gör det själv som på bilden, men jag tröstar mig med två saker: a) det är ändå rätt snyggt och b) det var detsamma för dem som gjorde hatten för sextio år sen.
Det senare är en tröst för mig eftersom jag kommer till hela det här med retro- och vintagemode från ett annat håll än de flesta som fallit för 40- och 50-talsinspirerat mode, nämligen från en en bakgrund i att som hobby återskapa olika historiska perioders kläder. Då blir till exempel frågan om huruvida något passar in i dagens klädsel och estetiska ideal ointressant och till och med ens estetiska omdöme utgår ifrån vad som folk tyckte var snyggt under den aktuella perioden, inte vad som anses snyggt idag.

Sen har jag ingen skam i kroppen när det gäller vilka kläder jag visar mig i - men det visste ni ju redan.


 


Jag borde kanske ha fixat till hår och sådant, men jag har arbetat med en artikel hela dagen (utom när vi tvättade) så det var inte aktuellt, jag tog bara på mig hatten och en jacka och gick ut på balkongen och tvingade maken att fotografera.


Kommentarer
Postat av: Isis

Jag tycker den är söt!

2011-03-20 @ 09:57:42
URL: http://fortieswardrobe.blogspot.com/
Postat av: Evis

Ja visst är den, men kanske inte en hatt egentligen.

2011-03-20 @ 11:00:06
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: anna

snyggt!

Postat av: Anna | Mormor hade stil

Jag har mönster på liknande "hatt" i Husmoderns lexikon från 1952 - den ska dock stickas. Och jag stickar inte ... Men kanske att jag kan översätta det till virkat.

2011-03-21 @ 13:03:51
URL: http://www.mormorhadestil.se
Postat av: Sara

Jackan är lovely! Var har du fått tag på den?

2011-03-21 @ 23:46:40
Postat av: Evis

Jag köpte den för ett år sen på rea från Provrummet.se och använde den en del förra våren.

2011-03-22 @ 11:14:17
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: ullisar

Den ser ut som en sånt där snajsigt designat durkslag jag sett! :)

2011-03-22 @ 22:25:55
URL: http://ullrika.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0