44-46 vill jag inte se!

Little Peaché, som alltid velat föra fram de mulliga kvinnornas rättigheter verkar nu i och med sin egen pågående bantning ha svängt i frågan - i ett inlägg som handlar om smala och mulliga modeller säger hon nämligen att hon inte vill se modeller med storlek 44-46, för att det är för långt åt det andra hållet, dvs ohälsosamt tjockt och ett dåligt föredöme. Detta känns ju dels lite tråkigt för en annan som är en storlek större, dvs mellan 46 och 48 och nu blir utdömd som ohälsosamt tjock, något som ingen av mina läkare anser att jag är, dels lite märkligt eftersom hon av alla bilder att döma är lika stor som jag.
Jag misstänker att hon faktiskt inte har så bra koll på vad storlekarnas mått egentligen är, eller så är det en nyfrälst bantare som talar. I vilket fall tycker jag att det är tråkigt, för hennes blogg har varit ett bra exempel på att även större tjejer kan klä sig roligt och snyggt och inte skäms för att de är större.

Kommentarer
Postat av: Elisa

Jag läste också det där och studsade lite. Hälsosam vikt är ju ett ganska flytande begrepp. Till min längd, 1.70, så räknas normalvikt mellan 58-72 kilo, eller så. Det säger väl sig självt att en kvinna på 58 kilo drar en annan storlek än en kvinna på 72- trots att de båda har en sund vikt. Dessutom så handlar det om kroppsform. När jag vägde 59 kilo så drog jag ändå 42 i blusar, för min byst krävde det.



Det skulle väl vara ett sundare krav då att kräva att modeller ska ligga på normalvikt och inte hänga upp sig på vilken storlek nomalvikten drar.

2009-12-05 @ 10:04:28
Postat av: Annaa M

Jo jag studsade också till på det där. Välvilligt kan jag tro att det är som du säger dålig koll på storlekar. LP anser sig ju uppenbarligen vara en 38:a och med tanke på bilderna på sig själv hon visar på bloggen så kan man ju lätt föreställa sig hur hur hon tror att en 44/46:a i så fall ser ut!



Jag väger 63 till 163 cm för tillfället och behöver på en normal damskjorta 46 för att den ska sitta snyggt över bysten.

2009-12-06 @ 13:21:13
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Marthe Glad

Jeg kan nok være med om at jeg er litt uhelsosamt tjock med min str 46-48. Men det finnes jo annen helse enn den fysiske som man bør ta vare på.



Damer med min størrelse er nok ikke noe godt fysisk forbilde, - men å vise fram damer som er småtjukke og uten tvil flotte og se på er nok et godt psykisk forbilde.



(Og siden hm aldri har bukser i str 48, kanskje det hadde fått butikkene til å innse at man fremdeles har rett til å få kjøpe klær, om størrelsene var på catwalken...)

2009-12-16 @ 16:33:55
URL: http://snusmumriken.wordpress.com
Postat av: Little Peaché

oj det här inlägget hade jag inte läst. det var ju ett ganska bittert inlägg från din sida.

min personliga åsikt är att jag på 1,70 cm och med en vikt på 88 kg är överviktig och enligt BMI skalan (hur sanningsenlig den nu är) så är mina mått fetma.

Och av dina kommentar här så kan jag ju bara svara att jag varken anser mig själv vara en 38 (jag är högst medveten om att jag bär storlek 40-42). MEN jag har svårt att tro att en kvinna på låt säg 1,70 och som drar stlk 46 är hälsosam? I vilket fall som helst är hon jäkligt tjock. Och med det sagt så gör det henne varken ful eller snygg utan helt enkelt bara tjock.

Men vad det gör är att det kan bidra till en hel drös sjukdomar och de är inte särskilt kul att få. och om du med stlk 48 inte är ohälsosam och inte heller tjock och det är en bedömning dina läkare gjort så är det ju kanon! Men du kanske är ett undantag?

och min blogg handlar fortfarande om att man är snygg oavsett vikt, att man kan klä sig snyggt oavsett storlek och att man inte ska skämmas.

Jag anser mig vara vacker, jag klär mig snyggt men kan klä mig snyggare då det är lättare att hitta kläder i stlk 38 och jag skäms inte för hur jag ser ut. Däremot skäms jag över att jag för andra gången i mitt liv blivit överviktig då vägen dit kantats av att jag totalt tappat kontroll över mina matvanor och min livsstil.

2010-03-23 @ 20:09:51
URL: http://littlepeache.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0