Unisex

Jag är lite tveksam till unisex efter att man lämnat barnkläderna bakom sig och inträtt i vuxenvärlden. Unisex betyder nämligen ytterst sällan något annat än att man gör killkläder i något mindre storlekar också. Influenserna till unisexkläder hämtas förstås från mannens värld; för inte skulle väl män kunna vilja ha på sig kläder med mösnter, material och färger som traditionellt förknippas med kvinnlighet? Inte tillräckligt många för att det ska sälja bra i alla fall. Och när det är dags för tillskärning är det förstås mannens kropp som man utgår ifrån; inte en vuxen kvinnas. På så vis passar unisexkläderna bara killar och på sin höjd mycket smala kvinnor med en androgyn kropp. På oss andra sitter det illa.
Därför har jag svårt att ställa upp i hyllningskören när unisexdesign framställs som ett stort steg för jämställdheten: Vari ligger det frigörande i att göra kläder till kvinnor som inte passar deras kroppar?  Kläder som får dem att konstant känna att det är fel på dem, eftersom deras kroppar är just kvinnliga?
För det är klart vi skuldbelägger oss själva när de vanliga jeansen glappar i midjan och knappt går ihop över höften, istället för att se det absurda i att en kvinna i mogen ålder förävntas ha likadan kropp som en 18-årtig kille.

Kommentarer
Postat av: marthe glad

Men en av de store motegreien blant alle emobarna de siste åra, har jo vært at de unge guttene har på seg jentebukser og trange, litt for korte jentetrøyer, klær som slettes ikke er ment for lange guttekropper. Og det passer slettes ikke bedre.

Men jeg er naturligvis enig, - ikke i at jeg er skeptisk til litt unisex STILMESSIG, men at jeg gjerne vil ha kordbukser med plass til min imponerende rumpe :)

2008-01-26 @ 19:18:37
URL: http://snusmumriken.wordpress.com
Postat av: Evis

Precis, samam stil är bra, men att göra kläder som absolut inte passar kvinnokroppen är knappast frigörande.

2008-01-26 @ 19:33:20
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Bim H-D

Blev ett inlägg till innan jag kom iväg till mitt egna bloggande igen ;) bloggar och lyssnar på ljudbok, medan jag väntar på att tvättmaskinen ska bli klar... dock ska det strykas gardiner och bytas i sängar också, suck...
Hm, jeans är alltid ett problemas... är inte speciellt stor - tum 29-30/34 i längd... MEN, de är alltid allt för stora bak... Får in en hel näve mellan ryggen och linningen där... dock brukar de sitta ok över häcken, höftbenen finns ju där och måste få plats... Och jag kan inte tränga ihop mitt bäcken mer än det är... nämligen har jag alla leder i det stelopererade, så de ÄR i det läget det är operarade och ingen rörelse finns där, nopp... Ja, och ändå ska det vara kvinnliga jeans, inga unisex...
Ytterligare något jag hatar - man köper ett par jeans som sitter ok, sitter åt när det är strech... efter en dag på jobbet så skulle man klara att ha en storlek mindre... ja, trots att man sväller efter en dag sittandes... så blir jeansen STORA... Men, det gäller att komma I dem när de är nytvättade då också, blääää...
Må så gott.. .värmländskan... kramis, det enda som kan tänkas fungera som unisex - t-shirt ;) HÖGST ;)

2008-01-27 @ 12:28:50
URL: http://www.sjoebacka.se
Postat av: Annaa M

Tihi, kommer att tänka på B:s kusin i Danmark som gifte sig på gamla dagar med sin ungdomskärlek. De var så där halvtrinda båda två, tjockast mitt på så där som många av oss faktiskt ser ut. Klädde sig ofta alldeles likadant, lät sy upp kostymer i Thailand, de beige i safarimodell med korta ärmar mest oförglömliga, men köpte också sportiga likadana skinnjackor. Rörande på något sätt. Ja, de var alltså man och kvinna, men jag tänkte aldrig på deras kläder som direkt unisex...

2008-01-27 @ 21:35:56
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0