Rätt storlek

Ett av de viktigaste råden för att se bra ut i sina kläder är att köpa rätt storlek - inte den storlek du hade när du var 25, inte den storlek du kommer att ha "bara du gått ner ett par kilo", utan den som faktiskt passar dig nu. Inget får en att se så tjock ut som för snäva kläder där allt drar sig konstigt för att kroppen över huvudtaget ska få plats. (Det skulle möjligen vara stora lösa tält till klänningar på kvinnor med stor byst.) Dessutom är det förstås hemskt obekvämt om det sitter åt och man inte kan röra sig.

Förr brukade de här råden mest anses behöva ges till kvinnor i min ålder: vi som förlorat ungdomens slankhet, men som ännu inte stillsamt börjat klä oss i hemmaklänningar och beige kappor.
Idag verkar fenomenet ha drabbat unga kvinnor; som skryter om hur små storlekar de drar - det är status att vara size zero, dvs storlek 32 och även om få når upp (ner?) till det köper många unga tjejer som visst inte är några 34-or ändå kläder i den storleken och tränger sig i dem, med resultatet att det sitter riktigt illa. Till dem, och förstås alla andra som går runt i för små kläder vill jag bara säga:
Storlekar är bara siffror - du blir inte en bättre människa för att du har storlek 34 än om du har storlek 40!
Var inte rädd för att ta dina mått och jämföra med en måttabell, var inte rädd för att prova kläder i en storlek större! Vad kan hända? Det är inte siffrorna på lappen som gör dig "tjock" om det är det du är rädd för.

image476
"Fashion before ease", satirisk målning från 1700-talet

På 1800-talet skröt unga flickor om hur små deras korsetter var, utan att tala om att de inte snörde ihop dem utan lämnde ett 10-15 cm gap i ryggen. Jag trodde att vi hade kommit längre än så.

(delvis inspirerat av ett inlägg i Annaas blogg)


Just nu spelas: Sator: "At the end of time"


Kommentarer
Postat av: Maritha

:) Jag måste erkänna att jag har en kjol som ligger i skåpet i väntan på att jag ska kunna ha den, nu får jag upp den över rumpan och snart hoppas jag kunna knäppa den med värdigheten i behåll. Blir jag sugen på en extra chokladbit så brukar det hjälpa att tänka på kjolen. Min enda ursäkt är att jag i alla fall inte klämmer in mig i kjolen redan nu.

2008-01-08 @ 21:35:10
Postat av: Evis

Jo, det har vi väl lite till mans, men jag sa inte att man skulle slänga saker man vuxit ur; utan att man inte skulle _köpa_ kläder som var för små. Själv har jag lådor i förrådet emd både kläder osm blivit för stora och sådana som jag ännu inte kommer i. Det var hensmkt roligt i somras att lägga undan större kläder och plocka fram sånt som varit för smått i fem-sex år, då fick man ju en helt "ny" garderob.

2008-01-08 @ 22:29:08
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Telefonissan

http://www.85b.org/

Här kan man räkna ut sin storlek om man skall handla från utlandet.

2008-01-09 @ 02:39:27
Postat av: Annaa M

Ja, jag kan aldrig häpna nog mycket över ivern att ha en liten storlek. Barnkappan var inte det tajtaste jag sett men det var det värsta exemplet på löjligt för små kläder. Modellernas kläder brukar faktiskt inte annars vara för små så det var ett riktigt sorgligt steg i utvecklingen.

2008-01-09 @ 02:57:34
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: donnasandra

Det var i min blogg hon fått inspirationen till det inlägget. Jag är tydligen bara "en ung person som förespråkar anorexiatrenden", så nu vet jag det...Ursäkta min kommentar, jag förstår var Annaa vill säga, men det är helt obefogad kritik!

2008-01-09 @ 22:47:47
URL: http://donnasandra.blogg.se
Postat av: Evis

Yikes!
DonnaSandra: Jag vill bara klargöra att mitt inläggg inte har med vare sig dig eller någon anan bloggare att göra; utan var en mer allmän reflektion.
Jag har för övrigt aldrig sett dig i något som var för litet så att det satt illa; jag tycker du klär dig snyggt - vi gillar inte alltid samma saker, men det vore ju hemskt tråkigt om alla gillade allt.

2008-01-10 @ 16:10:29
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: donnasandra

Skönt att höra! :-) Jag tycker att det är bra att vi alla är olika, och det är det som också gör det roligt att läsa lite olika typer av bloggar! Kram

2008-01-10 @ 18:07:02
URL: http://donnasandra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0