Gårdagens fest

Gårdagens fest var riktigt trevlig: trevliga människor och god mat. Även om det fortfarande känns helt vansinnigt att åka en och en halv timma med bil, enkel väg, för att gå på fest i några timmar. När vi skulle iväg råkade vi hamna i världens värsta bilkö eftersom hockeypublik korkade igen hela området runt Korsvägen. Är det för mycket begärt att i alla fall några av dem ska kunna tänka sig att åka kollektivt? Det finns faktiskt en spårvagnshållplats alldeles utanför Scandinavium.
Ja, jag inser att jag kanske framstår som hycklare här eftersom jag själv åkte bil; men tro mig: till Göteve går det inte att komma med kollektivtrafik en lördagkväll - och framför allt inte därifrån. Göteve har förresten Västergötlands äldsta kyrka, och därmed en av de äldsta i Sverige: från 1100-talets början. Men nej, jag var inte inne i den den här gången; den var stängd och vilket fall förväntades jag delta i social verksamhet, inte fotografera kyrkor.
   Eftersom jag inte vill hänga ut släkten på bloggen blir det bara en bild på mig som visar vad jag hade på mig: den rosa klänningen, och det är ju bra med ett bra, icke-suddigt, foto på den.

image502

Bilden är tagen efter att vi kommit hem; håret var fluffigare innan festen och innan jag suttit i en bil i tio mil hängde heller inte underkjolen ner.
   Just bilfärden hem var hemsk - min kropp är inte tillräcklitg frisk för att sitta i ett läge så länge, så det började göra rejält ont i höjd med Alingsås och i Lerum hade jag helst av allt velat gå ur och gå. Nu idag känns det inget vidare heller, men jag tror att om någon timma har jag "gått igång kroppen" tillräckligt för att kunna börja med dagens projekt: städa ut julen.

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Jo visst är det lite lustigt med alla ansträngningar som gjorts för att så många vagnar ska gå via det sk evenemangsstråket när det samtidigt verkar vara en självklarhet att folk åker bil till evenemangen och besökande till mässor med samma självklarhet sätter sig i en taxi...

Öht är det ju anmärkningsvärt med en stan som planerat sin kollektivtrafik utifrån evenemang och besökare och inte utifrån var folk jobbar och bor. Men elaka rykten säger ju att det var stockholmare med anknytning till Chalmers och Sahlgrenska som varit hjärnor bakom en hel del idéer.

2008-01-13 @ 16:24:32
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: Telefonissan

Chalmerstunneln är fantastisk! Susar igenom ett par gånger om dagen. 6:an har en oerhörd mängd passagerare per dag numera. I helgen har det varit massor av barnfamiljer på väg till Disney on Ice -så göteborgarna börjar nog lära sig. Det är värre med alla som kommer med bil utifrån...

2008-01-13 @ 16:41:23
Postat av: Evis

Jag älskar också Chalmerstunneln, och spårvägen längs Skånegatan: det tar mig nu 7 minuter til Centralstationen.
Hockeyfans gillar jag däremot inte alls - men så har jag ju inte mycket till övers för hockey heller.

2008-01-13 @ 16:51:57
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Telefonissan; he he, Chalmerstunneln gjorde vår väg till dotter spelningar dubbelt så lång... men det är klart att många har nytta av den! Och skönt att folk börjar lära sig, jag har åkt från stora evenemang i halvtomma spårvagnar. Utsocknes tycker ofta det är för svårt med spårvagnarna, nu blir det förstås ännu värre när det inte går att lösa kontantbiljett och det precis som i Stockholm inte alls är lätt att få tag på sms-numret!

Evis; hockey och bil hänger väl intimt ihop! Jag har inte helkollen nu, men under en period var det ju så att kollektivtrafiken västerut allvarligt försämrades och alla satsningar gjordes runt Korsvägen. Det gick t ex inte att ta sig från Änggården till Järntorget direkt, trots att centrum för Änggårdsborna ligger runt Linnégatan. Birgits gamla blinda mamma hade ingen som helst glädje av att i stället snabbt ta sig till varken Chalmers eller Liseberg.

2008-01-13 @ 17:15:14
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: Maritha

Har ni testat att bo i Solna bredvid Råsundastadion någon gång? Jag bodde där mina 22 första år av mitt liv och fotbolshuliganer, fylla och ett sönderslaget centrum är en del av min uppväxt. Jag hade utegångsförbud när England spelade på Råsunda under fotbolls-EM 92(?) och det var nog lika bra med tanke på hur det gick. Bilköer är irriterande för att inte tala om alla som parkerar sina bilar lite här och där men fler och fler verkar ha förstått att det går att använda tunnelbanan här i alla fall.

2008-01-13 @ 17:31:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0