Mer tur än jag förtjänar

När jag hade sytt färdigt min klänning i babycord från Libertys insåg jag att jag inte hade förtvättat tyget. Jag hade alltså ingen som helst aning om huruvida det skulle krympa i tvätten så ni kan förstå att det var med viss oro jag stoppade in den i tvättmaskinen - på 60 grader, det är 100% bomull och tyg brukar faktiskt inte krympa mindre i 40 grader än i 60, så jag tyckte att det var lika bra att ta ett djup andetag och hoppas, istället för att fega och inte veta om klänningen tålde att tvättas på den temperatur som krävs för att den ska bli ren. Jag hoppades också att eftersom det rörde sig om tyg i så hög kvalitet och det var tryckt skulle det redan vara krympt och det verkar faktiskt så: den är inte torr än, men den såg inte ut att ha krympt alls. I bland har man alltså mer tur än man förtjänar. Alla mina nya tyger håller just nu på att tvättas så att jag slipper samma oro igen.

Kommentarer
Postat av: Bim H-D

Oj! Menar du att du vågade klippa till och sy utan att tvätta tyget först? Snacka om att vara våghalsig! Hrm... eller enbart väldans sugen på att SY just nu, hehehe...
Undrar om det är en av anledningarna till att det ligger en hög med tyger en trappa upp som ska kastas över kanter och tvättas, hm... och därför blir det inget sytt? (ja, jag kastar över råklippta kanter ifall det lyckas rädda tyget från att repa upp sig...)
Må så grankott - ngn som dock varit iväg och inhandlat FÖRVARING idag, puh... glad om jag ORKAR läsa blogg - blogga själv? hm...

2008-04-27 @ 17:20:49
URL: http://sjoebacka.se/wordpress/index.htm
Postat av: Evis

Jag glömde det. Normalt sett tvättar jag tyger så fort jag köpt dem, men den här gången glömde jag att jag inte hade gjort det. Så det var tur att det gick bra.

2008-04-27 @ 17:24:56
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Lustigt, jag har aldrig någonsin tvättat ett tyg innan jag sytt. Det var absolut inget man fick lära sig på mina textilkurser. Men det var ju rätt länge sedan, kanske krympte tyger mindre då? Jag minns faktiskt inga katastrofer. Men Mellan säger att de på hennes skola blir rekommenderade att tvätta bomullstyger innan tillklippning.

2008-04-27 @ 17:36:35
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: DONNASANDRA

Tur att den inte verkar ha krympt!

2008-04-27 @ 21:55:17
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: Evis

Annaa: Jag är rätt säker på att kvaliteten på bomullstyger ofta är sämre nu, se bara på lakansväven som ofta är beydligt glesare och får sin stadga av en massa appretur. Sen när tyget tvättas drar det ihop sig mer. Mina gamla tyger är mycket tätare vävda och förändras därför mindre i tvätt.
I 70-talsböcker ser man sällan rådet om förtvätt, fast där rekommenderar de ibland kemtvätt för bomullskläder istället.

2008-04-28 @ 08:20:45
URL: http://omstil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0