Man ska ha foder

Jag har nyligen (som det senaste halvåret) gått ner en del i vikt och kunde därför för någon månad sedan gå ut i förrådet och plocka fram gamla kläder som varit för små i många år. Det är naturligtvis alltid roligt, och allra roligast var att jag kom i en av mina favoritkjolar från sisådär tio år sedan.
Då, när jag sydde den, hade jag inte sytt så hemskt mycket som inte var historisk dräkt på flera år och tyckte att det verkade som onödigt jobb att sätta i foder.
Fel tänkt!
I synnerhet som tyget är ett mjukt, lite flanelligt ylle som bara väntar på att fastna på dina strumbyxor och dina ben.

Så igår klippte jag till ett foder och sydde ihop och idag sydde jag i det. Eftersom det gjordes så här i efterhand fick jag sy fast det för hand med stygn som är osynliga från utsidan, men eftersom jag gillar att sy för hand är det OK.

Foder har flera bra egenskaper: dels fastnar inte kjolen på benen längre och dels gör fodret att tyget inte "kryper" lika tätt intill kroppen, vilket i sin tur gör att ens eventuella valkar syns mindre. Ylle är ofta ganska elastiskt och ett tajt plagg i elastiskt tyg framhäver ju verkligen alla ens former, både de man vill visa och de man inte vill visa.
Nackdelen är just bristen på elasticitet, kjolen är jättesnäv och jag tycker det "knakar" oroväckande när jag böjer mig ner. Man kan förstås låta bli att göra det.

Man hade också kunnat använda underkjol, det var vad jag gjorde förut, men eftersom kjolen har slits fram är det då alltid risk att den syns. Underkjolar är också tyvärr ofta i polyester, ett material som lätt blir elektriskt, medan fodertyg oftast är i rayon (eller viscose), två i mitt tycke mycket trevligare material.
Och foder är bra, det gör att dina kjolar håller formen bättre.

I alla fall: Nog om sömnad och vidare till en bild av dagens klädsel:

image2

Topp: H&M; typ fem år sedan
Kjol: Hemmasydd, se ovan
Blå lackskor: Din Sko


Ursäkta bildkvalitén, min dotter tog fotona och jag var inte medveten om hur mörkt det var i köket. Kommande bilder kommer att vara ljusare.

I all fall, en av de trender som syntes på höstvisningarna i år var 30-tal, och jag tycker nog att jag lyckas få till det rätt bra. Utom håret och så, men jag har egentligen ryggskott och orkade inte fixa med sån't idag.

/Eva

Kommentarer
Postat av: Elisa

Klipp fodret på skrå? Då blir det lite mer elastiskt.

2007-11-08 @ 18:39:35
Postat av: Eva

Smart, skulle gjort det först bara.
Nu funderar jag på att lägga i en bit i ett veck, som man gör i foder i jackor och kappor.

2007-11-08 @ 18:56:31
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Underkjolar är ju ofta lite elastiska vilket är en fördel, men de har en tendens att krypa uppåt och därmed förlora sin funktion, särskilt om de är i syntetmaterial. Så en elastisk underkjol i rayon kanske är den allra bästa lösningen för just den typen av material i kjolen. Men finns det? Jag köpte fantastiska rayonunderkläder i en butik på Kungsholmen för många år sedan, små liv som jag använde som topar, och underkjolar. Men det var länge sedan, och plaggen hade säkert legat i hyllorna i några decennier då...

2007-11-10 @ 16:13:52
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: Monika

Leggy lady! Det där är hur snyggt som helst.

2007-11-14 @ 08:47:27
Postat av: Evis

Tack!

/Eva

2007-11-16 @ 21:03:41
URL: http://omstil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0