Systrar som modebloggar

Nu har Frida Fahrman, syster till Sofie,som skriver om mode på Aftonbladet fått jobb som modebloggare på metrobloggen.se. Jag ska naturligtvis inte döma ut hennes insatser innan jag läst mer av det, men det ser ju inte direkt ut om att hon tänker uppfylla det hon sade i intervjun i Metro igår: mer personligt än de flesta modebloggare och en mer journalistisk produkt. Baserat på vad de skrivit hittills förutsätter jag dock att varken hon eller hennes syster har utbildning inom vare sig journalistik eller mode. Jag tror att Frida Fahrmans främsta merit är just att hon är syster med Sofie.
För syster är bra att vara om man ska få blogga om mode: Expressens Cecilia B Jonson (som jag förresten tycker är roligast av de "stora" bloggarna, lite roligare stil och personligt skrivsätt) och Elin Kling, som bloggar på Stureplan.se är också systrar.
Alltså, nu vet jag att Stockholms medievärld är liten och att man hellre anställer någon som varit ihop med någon man känners syster än att ta någon från utanför sin krets, men är det inte lite tråkigt när det blir så tydligt?

/Eva

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Det är dessvärre så där det ser ut. Rätt släkt är en av de bästa meriterna för jobb i media. Televisionen är en stor föregångare på området.

2007-12-05 @ 10:26:17
Postat av: Maritha

Ni tror väll inte att Ebba von Sydow fick sitt jobb varken på Expressen eller på Veckorevyn för att hon är BRA? Allt handlar bara om kontakter och ett lämpligt efternamn.

2007-12-05 @ 11:12:03
Postat av: Lisa

Sofie är sambo med Per Gunnde som var chef på Aftonbladet och helt sonika anställde sin flickvän. Sen bytte han jobb och blev chef på Metro. Där anställde han ganska omgående flickvännens syrra. Kan det bli tydligare än så?

Och hur fick förresten Gunne börja jobba på Aftonbladet, via mamma Monica kanske?

2007-12-05 @ 21:00:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0